Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Rapport: Misshandlade Montecristofyror - Återupplivningsförsök tycks hjälpa
Skrivet av: pml
Tid: 2007-01-24 18:02:27

För ungefär ett år sedan köpte jag några montecristofyror. Av olika skäl som vi inte behöver gå in på missade jag att lägga in dessa i humidor och de låg alltså ute i torra luften i uppskattningsvis tre månader innan jag upptäckte min fadäs. När jag väl hade upptäckt mitt fel åkte de illa kvickt in i humidoren och har legat där tills igår då jag provade en av dem. Här följer en rapport:

Cigarren var mjuk och behaglig då den hade lagrats i ganska exakt 65% relativ fuktighet en tid. Vid snoppningen känner jag att täckbladet är oerhört skört och efter snoppningen rullar det upp sig en bit. När jag tittar närmare på cigarren ser jag också små sprickor i täckbladet. Jag tänder cigarren och observerar att den brinner något ojämnt. Inte extremt illa, men inte alls så bra som fyror normalt sett brinner för mig. Någonstans i mitten av cigarren observerar jag att glöden är påtagligt pyramidformad så jag snoppar av den brinnande cigarren och tänder den igen. Detta gick utan missöden. Draget i cigarren var bra.

Så till huvudfrågan - smaken. Faktum är att smaken var väldigt nära den hos en icke misshandlad fyra. Det kan vara så att vissa smaker hade reducerats och att den smakade aningens platt, men det kan också vara så att det är en ren psykosomatisk effekt jag upplever av att rökt någonting så skadat. På det hela taget var det en trevlig cigarr om än att man tvangs vara försiktig under rökandet för att inte ytterligare skada täckbladet.

Jag är inte säker på till vilken grad detta kan generaliserats, men av mitt experiment igår drar jag slutsatsen att även rejält misshandlade cigarrer förtjänar ett liv i humidor några månader för återuppfuktning och provrökning. Formen tycks ta skada en bra bit innan smaken försvinner.