Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: OT/Mat och vilken dryck ?
Skrivet av: Marcus D
Tid: 2007-02-07 23:46:42

Ok, det blir fyra viner om jag får bestämma.

Tilltuggen är en rejält rörig kompott som man omöjligen kommer att hitta ett vin som passar alla perfekt men frisk o fräsch bubbel bör göra jobbet. Rotari Riserva alt. Pol Roger Brut.

Förrätten blir perfekt med en ung o frisk tysk riesling som tex Gobelsburger Riesling 2005 (österrike iof) alt. Georg Breuer Riesling Sauvage

Varmrättens vinval påverkas mest av såsen där syra och viss heta är dom viktigaste smakerna att tänka på. Det behövs ett vin med mycket frukt, tydlig syra och inte alltför kraftiga tanniner. Bra syra i vinet balanserar syran i maten och dämpar även till viss del kryddan från senapen, även frukten balanserar hettan och anledningen till att strävhet inte önskas är för att stark mat gör att man upplever vinet ännu strävare. Sen får vinet gärna vara fylligt eftersom det är en smakrik rätt med gräddig sås. Viner som tex Zinfandel, Shiraz eller Syrah, Röd Bourgogne, Röda Rhôneviner. Tyvärr är fransoserna ofta ganska dyra så varför inte något från nya världen? Gnarly Head Old Vine Zinfandel 2005 alt. Penfolds Kalimna Bin 28 Shiraz. Men eftersom smakerna är väldigt franska så måste jag ändå skriva ett franskt alt. La Gascogne par Alain Brumont Tannat Merlot är ett mycket trevligt prisvärt vin på druvorna tannat och merlot.

Nu vet jag ju inte exakt vad du ska ha på osttalriken men till roquefort är sauternes det klassiska valet men alla typer av söta vita viner med ädelröta och hög syra passar till den smakrika o salta osten. Jag tycker det är en fantastisk smakkombination. Det finns bra viner från många olika länder men frankrike, tyskland, österrike och ungern är bäst i mitt tycke. 
Château du Juge
St Stephan's Crown Tokaji Aszú 3 Puttonyos
PMC Beerenauslese Cuvée

vill man dricka rött så bör man ha något med mycket frukt o tom lite sötma i smaken typ amarone eller ännu hellre Delitia Recioto della Valpolicella Classico 2004 som är en amarone fast med restsötma i.

Alla viner finns på systembolaget i det ordinarie sortimentet om du tycker att något av tipsen verkar ok. Lycka till!
/Marcus


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N OT/Mat och vilken dryck ?20:54 den 7 februari 2007leffe
      N OT/Mat och vilken dryck ?23:23 den 7 februari 2007Hazzard
           N OT/Mat och vilken dryck ?23:31 den 7 februari 2007Otto
                N OT/Mat och vilken dryck ?23:46 den 7 februari 2007higgins
                N OT/Mat och vilken dryck ?23:48 den 7 februari 2007Hazzard
                N OT/Mat och vilken dryck ?08:36 den 8 februari 2007lindq
      N OT/Mat och vilken dryck ?23:46 den 7 februari 2007Marcus D
      N OT/Mat och vilken dryck ?21:42 den 7 februari 2007higgins
           N OT/Mat och vilken dryck ?22:09 den 7 februari 2007leffe
                N OT/Mat och vilken dryck ?22:45 den 7 februari 2007Thomas
                N OT/Mat och vilken dryck ?23:44 den 7 februari 2007higgins
           N OT/Mat och vilken dryck ?18:08 den 8 februari 2007mobboegil
      N OT/Mat och vilken dryck ?21:29 den 9 februari 2007leffe