Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Oliva (Familia Oliva de Cigarros) nr 2 (Limited) - Mina egna kommentarer och betyg
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2007-02-11 15:47:54

Vann denna på Carlscoronas limericktävling, spännande att prova, kommentarer och betyg enligt följande: 

Facon: nr 2 (Limited, endast 120000 gjordes).
Paket: Antagligen låda om 25 st ... Kan någon bekräfta? 
Pris: Antagligen högt med tanke på den vackra gördelns antydan om begränsad utgåva (120000 exemplar rullade) ... eller?
Röktid: 60-80 minuter. 

Kommentarer: Perfekt konstruktion och drag, lite eliptiskt pressad cigarr. Jättesnygg gördel med t.o.m. en liten stämpel på själva täckbladet (!) - det märks verkligen att den är i begränsad utgåva och extra omtanke har lagts på varje exemplar. På gördeln står det (bl.a.) "Master Blend 2, 2005". Röken är tjock och vit, vilket skapar en medium till full kropp och medium styrka - snygg balans! En stor fruktighet av aprikos och lite ... Plommon och vanilj...??...Russin iaf och lite ljung kommer fram efter ett tag, tillsammans med vitpeppar som blommar ut mer och mer utan att alls bli överdriven. Den runda och härliga sötman är imponerande (och får det att vattnas i munnen), synd att jag har svårt att beskriva den - denna blend hoppas jag återfinna i standardsortiment, inte bara som begränsad utgåva. Komplex men svårbeskriven sötma kort och gott. 
Täckbladet är mycket jämnt och fint utan markerade vener och har en ljus maduronyans. 
Brinner imponerande rakt och fint och lämnar en lika fin aska som är vit utvändigt (efter täck-/omblad) och mer vitt och svart innanmäte. Askan hänger kvar bra. 

Betyg: Stort plus för fruktiga sötman, konstruktionen, draget och förhållandet kropp/styrka. Inga minus. Jag ger denna cigarr en femma av fem möjliga. 

Övrigt: Avnjöts efter ett par månader i humidor på ~67% RF. Jag drack en Macleod's islay whisky till, vilket visade sig var en dålig matchning - en mjuk och söt whisky hade passat bättre, t.ex. Macallan eller Glenmorangie. 
Övrigt: Avnjöts efter 2-3 månader i humidor (~67% RF). 


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Oliva tabacalera (Familia Oliva de Cigarros) - Mina egna kommentarer och betyg15:44 den 11 februari 2007Daniel P
      N Oliva (Familia Oliva de Cigarros) nr 2 (Limited) - Mina egna kommentarer och betyg15:47 den 11 februari 2007Daniel P
           N Oliva (Familia Oliva de Cigarros) nr 2 (Limited) - Bild15:57 den 11 februari 2007Daniel P
                N Oliva (Familia Oliva de Cigarros) nr 2 (Limited) - Bild15:58 den 11 februari 2007Henrik G
                     N Master Blend nr 2 (Limited)16:39 den 11 februari 2007Daniel P
                          N Master Blend nr 2 - Mer info16:42 den 11 februari 2007Daniel P
                               N Master Blend nr 2 - Mer info16:59 den 11 februari 2007Henrik G
                                    N Master Blend nr 2 - Mer info17:14 den 11 februari 2007Daniel P
                                         N Master Blend nr 2 - Mer info17:21 den 11 februari 2007Henrik G