Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Angående alkohol som fuktregulator
Skrivet av: Pyro
Tid: 2004-12-03 16:54:17

Ett snabbtest med industrisprit och cognac gjordes på lab. Jag tillsatte någon ml av respektive vätska i ett stort provrör, skakade om en smula för att väta väggarna och monterade givaren till hygrometern genom hålet på en tätslutande gummikork.

Efter en dryg timme visade röret med cognac 95 %RH vid ca 19 grader C. Röret med industrisprit däremot visade 77 %RH och 33 grader C!? Antingen fick givaren spatt eller också skedde någon värmeutvecklande reaktion på givarens ytor pga etanolångorna, hoppas den inte tog skada!  

Slutsatsen är att jag inte kan lita på resultaten från min hygrometer när annat än vattenånga förekommer i väsentlig mängd i mätutrymmet. Dessutom säger försöket tyvärr ingenting om hur cigarrer skulle må om någon sorts sprit används i stället för PG och vatten!

I jakten på stabil RH kring 65% gjordes för övrigt preliminära försök med blandningar av kaliumklorid och magnesiumklorid. Jag stötte dock på patrull då lösningarna var så koncentrerade att osaisen inte ville suga upp dem! Jag får testa med lägre koncentrationer efter min semester nästa vecka!


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Utgången PG ?09:10 den 30 november 2004Rebel Rob
      N Utgången PG ?09:35 den 30 november 2004COJ
           N PG Älskar Vatten!10:29 den 30 november 2004Rebel Rob
                N PG Älskar Vatten!11:11 den 30 november 2004Drogen
                     N Spontanitet!12:41 den 30 november 2004Rebel Rob
                     N Bäst före datumet...12:43 den 30 november 2004Pyro
                          N Bäst före datumet...20:56 den 1 december 2004Mobbo Egil
                               N Bäst före datumet...14:55 den 2 december 2004Rebel Rob
                                    N Bäst före datumet...15:07 den 2 december 2004Drogen
                                         N Angående alkohol som fuktregulator15:40 den 2 december 2004Pyro
                                              N Angående alkohol som fuktregulator16:19 den 2 december 2004Lasse H
                                                   N Angående alkohol som fuktregulator16:54 den 3 december 2004Pyro