Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Hans Castorps Maria Mancini
Skrivet av: Martin Nilsson
Tid: 2007-02-21 09:19:57

L.S.,

Under det att jag med stort nöje söker plöja mig igenom Thomas Manns mästerverk "Der Zauberberg", finner jag aaterkommande huvudpersonen Hans Castorp rökandes just Maria Mancini (utförligt recencerade i densamme f.ö.)`, vilket han laater skicka till Davos fraan Lübeck. Denna cigarr är dock för mig fortfarande ett oskrivet blad även om de, saa vitt jag kan förstaa av de inlägg som redan publicerats här, torde vara av rekorderlig kvalité. 
Ergo, är det naagon som vet huruvida dagens M.M. är gjord av samma producent som under tidigt 1900-tal och om tobakssammanställningen är densamme nu som daa?

Om naagon vet och gitter, vore det trevligt om han (för naagon hon har jag ännu inte sett här - möjligen bortsett fraan fulcigarrsäljande Maria-Jörgen, vilkens kön ännu är obestämt) kunde förtälja lite mer ingaaende hur M.M.s utveckling under 1900-talet.

Bortsett fraan att jag f.ö. anser att Karthago borde förstöras, finner jag nämnda bok ett riktigt mustigt stycke literatur. Den som är i den lyckliga positionen att behärska tyskan, är det en euforisk upplevelse att läsa - även jag villigt tillstaar att de först 150 sidorna är lätt kämpiga.

I skrivande stund sätter jag fyr paa en EMP-laddad* Savinelli, daa min trotjänar-chacom behagade kasta in handuken under det att den savade ner min kostym, detta eftersom kombinationen  fet spricka paa undersidan samt nyöppnad tobaksburk ledde till bruna och i sammanhanget föga klädsamma (förde tankarna till om jag missat naagot vid dotterns blöjbyte i morse) fläckar mitt paa byxbenet. Aven om Savinellins storlek ger större utmaning till käkmusklerna, är smaken riktigt föredömlig och jag rekommenderar den lika varmt med EMP som Chacom:en.

I övrigt tillönskas alla här en angenäm lillfredag med mycket förstklassig tobak.

-Martin

* Med EMP menades Early Morning Pipe och inte Elektro-Magnetisk Puls.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Hans Castorps Maria Mancini09:19 den 21 februari 2007Martin Nilsson
      N Hans Castorps Maria Mancini09:35 den 21 februari 2007Peter (Hällingsjö)
           N Eftersom MM tillverkas i Honduras...09:57 den 21 februari 2007Pyro
                N Eftersom MM tillverkas i Honduras...12:32 den 21 februari 2007Martin Nilsson
           N Hans Castorps Maria Mancini11:54 den 21 februari 2007Martin Nilsson
           N JR's Maria Mancini01:48 den 22 februari 2007Magnus S
                N JR's Maria Mancini09:09 den 22 februari 2007Peter (Hällingsjö)
      N Hans Castorps Maria Mancini09:56 den 21 februari 2007Otto
           N Appropå Maria Mancini utseende10:03 den 21 februari 2007Pyro
                N Appropå Maria Mancini utseende10:30 den 21 februari 2007Peter (Hällingsjö)
                N Appropå Maria Mancini utseende22:39 den 21 februari 2007GöranG
           N Hans Castorps Maria Mancini10:15 den 21 februari 2007Lars
                N Hans Castorps Maria Mancini12:44 den 21 februari 2007Martin Nilsson
           N Hans Castorps Maria Mancini - SchnoorZopf i Bremen11:09 den 21 februari 2007Xnarpom
                N Hans Castorps Maria Mancini - SchnoorZopf i Bremen11:27 den 21 februari 2007Lars
                     N Hans Castorps Maria Mancini - SchnoorZopf i Bremen13:22 den 21 februari 2007Xnarpom
                N Hans Castorps Maria Mancini - SchnoorZopf i Bremen21:34 den 21 februari 2007Otto
                     N Lloydpassagen i Bremen08:32 den 22 februari 2007Xnarpom
           N Hans Castorps Maria Mancini12:37 den 21 februari 2007Martin Nilsson