Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Cigarrer och fukt
Skrivet av: Nicke
Tid: 2007-03-27 02:27:06


Hej 
Ny på forumet. 
Det är så att det pratas mycket om hur man ska förvara cigarrer och vilken fuktighetsgrad. 
Men nog påverkas cigarren även under rökningen också? Jag tycker mig ha märkt att om man röker en cigarr i ett torrare miljö så smakar den fränare än om man röker den i en fuktig miljö. Kanske inte en större skillnad, speciellt om cigarren är färsk. Jag har rökt samma sorts cigarrer hemma (ca 30 % fuktighet i rummet) och utomlands (ca 75-80 % fuktighet i rummet) och tycker mig märka skillnad. De var förvarade i 70% båda två. 

Sen undrar jag om inte billigare cigarrer torkar ut fortare än dyrare. Känner man på en dyr cigarr så är det mer eller mindre ett levande blad som har ett skyddande lager som innesluter fukten (jämför färska trädblad - vaxliknande skydd utanpå. Torkar den ut och bladet "dör" får den en mer "papperskonsistens" och eventuell återfuktning blir inte lika hållbar som den fukten som från början fanns i cigarren(jämför med blad man torkar och lägger i böcker t ex). Billigare cigarrer har från början en "papperskänsla" (sämre lagrade tobaksblad). Det jag menar med papperskänsla är att det är mer som att känna på ett vanligt kontorspapper än ett riktigt blad. Det betyder att fukten i en sån cigarr lagras på samma sätt som i ett stumt och dött material. Den billigare cigarren lär då torka ut snabbare. 
Vad gäller sedan för en cigarr direkt från butik? Vissa tobakshandlare säger att en cigarr kan ligga ett par dagar utan att torka ut innan man röker den. Kan det verkligen gälla i detta torra klimat? Det är ju ändå inte mycket fukt i en cigarr. 
Kommentera gärna om jag är ute och cyklar. 


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Cigarrer och fukt02:27 den 27 mars 2007Nicke
      N En del cykelturer...08:29 den 27 mars 2007Pyro
           N Jag hade lite bråttom...09:53 den 27 mars 2007Pyro
           N En del cykelturer...13:13 den 27 mars 2007Nicke
                N En del cykelturer...15:43 den 4 april 2007Carl Gustav
                N En del cykelturer...13:22 den 27 mars 2007Henrik G
                     N En del cykelturer...16:44 den 27 mars 2007Nicke
                          N Nu är det ju så att förbränningen i sig...17:37 den 27 mars 2007Pyro
                               N Nu är det ju så att förbränningen i sig...17:57 den 27 mars 2007Nicke
                                    N Nu är det ju så att förbränningen i sig...22:12 den 27 mars 2007sandholm
                                    N Hehe, hördu Nicke, var satt du...22:47 den 27 mars 2007Pyro
                                         N Hehe, hördu Nicke, var satt du...23:50 den 27 mars 2007Nicke
                                              N Idag var luften extremt torr...23:00 den 28 mars 2007Pyro
                                                   N Idag var luften extremt torr...19:42 den 29 mars 2007Nicke
                                                        N Idag var luften extremt torr...20:03 den 29 mars 2007Tony
                                                             N Idag var luften extremt torr...20:39 den 29 mars 2007Nicke
                                              N Hehe, hördu Nicke, var satt du...23:52 den 27 mars 2007Nicke
                                              N Hehe, hördu Nicke, var satt du...11:59 den 5 april 2007REx