Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Gurkha Titan
Skrivet av: Pyro
Tid: 2007-04-13 09:38:43

Nu får du huka dig Puffarn för här ska sågas!

Igår var en underbar vårdag och jag tog mig tid för en ganska lång cigarrstund innan lunch nere vid den spegelblanka Lindesjön. I och med den senaste tidens diskussioner angående Gurkhas usla prisvärdhet (”nudge nudge” Sandholm ) så kände jag att det var dags att fyra av den Gurkha Titan som jag bytte till mig av Puffarn under B.A.S.H. #1.

Det första som slog mig var att det är en fantastiskt tjusig cigarr med dubbla gördlar och cederomslag. Dimensionen förbryllade mig dock en smula då den ursprungliga utgåvan hade måtten hade måtten 6.25 x 50 medan denna pjäs snarare låg omkring 5.5 x 56. Cigarren hade en skada och lite sprickor nära huvudet och till min besvikelse löpte även en lång spricka under cederomslaget! Dessa gav lite tjuvdrag och jag fick hålla ett komplicerat grepp för att täta dem någorlunda.

Det tunna och mycket sköra täckbladet hade en lätt sälta. De första puffarna var mycket milda men gav en fin och exklusiv arom. Konstigt nog fortsatte cigarren att vara extremt mild, svaga inslag av sandelträ, karamelliserat socker och en lätt beska kunde skönjas. Den svaga tonen som fanns skvallrade om vällagrad tobak men också om ett intetsägande täckblad och mycket utfyllnadsblad i inlagan! Efter 4-5 cm, då även askan föll, började en svag fruktighet tränga fram. Sötman ökade en smula men efter halva sträckan började röken bli varm, lite kärv och utan de goda men svaga inslagen som fanns innan.

Se bild 26-29 i albumet på www.imagestation.com/album/pictures.html?id=2099546060

Så, med tanke att priset som bäst ligger omkring $16/st (vad de kostar på The Lobby vågar jag inte ens nämna!) var detta min största cigarrbesvikelse någonsin! Jag kan inte förstå varför K. Hansotia inte lyckas bättre med tanke på att de uppenbarligen har tillgång till fin gammal tobak och skickliga rullare. Varför slänger de inte på ett täckblad som bidrar till smaken och varför inte lite mer koncentration? Varför så löjligt tjocka faconger som bara späder ut röken? Mitt omdöme blir 5 poäng av 10 möjliga och då tar jag inte med priset i omdömet! (Jag kan ju nämna att en cigarr måste få åtminstone 8 poäng i mitt eget system för att jag själv ska tycka den är intressant!)

Vill man röka något som har en liknande smakpalett men som är mycket godare och bra mycket billigare rekommenderar jag Perdomo Reserve i Sun Grown eller Maduro! Dessa kostar omkring $4-6 per styck och är efter lite lagring mycket godare, kraftigare och framför allt extremt mycket mer prisvärda än "Urkha"!


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Gurkha Titan09:38 den 13 april 2007Pyro
      N Gurkha Titan09:46 den 13 april 2007Jimmy Holmfeldt
           N Gurkha Titan10:07 den 13 april 2007higgins
                N OT: Dubbelgrepp10:31 den 13 april 2007Pyro
      N Gurkha Titan10:11 den 13 april 2007CJ Åkerberg
      N Gurkha Titan11:47 den 13 april 2007Puffarn
           N Ingen fara Puffarn!11:53 den 13 april 2007Pyro
      N Gurkha Titan14:56 den 13 april 2007sandholm
           N Om nu begreppet prisvärdhet inte finns...15:29 den 13 april 2007djk
                N "Performativ inkonsistens"15:42 den 13 april 2007Tony
                N Om nu begreppet prisvärdhet inte finns...17:08 den 13 april 2007Ouch
                     N LOL17:17 den 13 april 2007Tony
                     N Om nu begreppet prisvärdhet inte finns...19:05 den 13 april 2007djk
           N Begreppet prisvärd....19:17 den 13 april 2007COJ
                N Begreppet prisvärd....22:24 den 13 april 2007Tony