Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: OT: digitala utskrifter
Skrivet av: Jaspero
Tid: 2007-04-26 15:44:59

"glöm alla utskrifter som göras med digitala bilder, arkivbeständigt enbart om du har det i en plåtlåda, ej paper, ej glas, ej annat papper, det måste ligga mörkt och konstant temperatur. Jämför det med ett riktigt fiber papper som är processat rätt."

Nja. Jag håller med om skönheten i en riktigt bra gjord fiberkopia, men vad gäller arkivbeständigheten på utskrifter är du nog inte riktigt uppdaterad. De tester som utförs på dagens material för utskrifter med arkivbeständigt bläck har sällan gjorts på traditionellt svartvitt fotopapper, då det är en så gammal produkt. Däremot när man mäter arkivbeständighet på t ex vanligt ra-4-framkallat fotopapper (vanliga "kort" ) så talar man ju också om vad man kan uppnå under optimala förhållanden, dvs förvarat utan att utsättas för direkt solljus osv.
Det finns idag papper och bläck som ger upp till flera hundra års arkivbeständighet.

"Enligt mig (och många andra) finns det bara en grupp som har användning för digitalkameror, och det är tidningsfotografer"

Inte enligt flertalet av mina fotografkollegor.

Jag håller med om att det är en speciell känsla att plåta på film. Många av de bilder jag tar med min Pentax 67 går inte att göra med den digitala kamerautrustning jag använder till vardags i mitt yrke. Men det finns inte många professionella fotografer idag som inte någonstans i ledet blir digitala, även om man plåtar på film så scannas det, retuscheras och levereras digitalt i slutänden till kund.

Jag vill inte på något vis ge mig in i någon debatt digitalt vs film vad gäller vad som är bäst. Det är ju helt individuellt. Men att säga att digitala utskrifter inte är arkivbeständiga, det är fel. Med rätt skrivare, bläck och papper så går det alldeles utmärkt.

Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Cigarrmiljö21:54 den 25 april 2007higgins
      N Cigarrmiljö22:11 den 25 april 2007Henrik G
           N Cigarrmiljö14:37 den 26 april 2007higgins
           N Cigarrmiljö22:37 den 25 april 2007Lasse i VF
           N Cigarrmiljö23:55 den 25 april 2007cigge
      N Cigarrmiljö22:44 den 25 april 2007sandholm
           N Cigarrmiljö14:22 den 26 april 2007MattiasA
           N Cigarrmiljö23:44 den 25 april 2007Lasse i VF
                N Cigarrmiljö00:12 den 26 april 2007sandholm
                     N OT: digitala utskrifter15:44 den 26 april 2007Jaspero