Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Kära livsnjutare!
Skrivet av: bidevind
Tid: 2007-06-13 12:17:53

Det gör mig ont att läsa om era erfarenheter och de förföljelser som nu drar in över Europa från det egendomliga landet i väster.  Där är det av tradition populärt att förbjuda nästan att göra det som man själv inte tycker om. Men handen på hjärtat, vad hade ni väntat er? Den som inte försvarar sin frihet kommer att bli bestulen på den av bigotter i hela världen. Så har det alltid varit.

Tänk efter. Här skapas en lag i Sveriges riksdag som förbjuder egenföretagare att tillgodose en viss grupps (rökarnas) önskemål och behov rörande en laglig produkt i samhället. Läs gärna meningen en gång till och begrunda. Det är nämligen något oerhört destruktivt för vår civilisation som sker. Det är fråga om beteendekontroll och social ingenjörskonst när den är som sämst och har inget med hälsa att göra. Hade det med hälsa att göra skulle lagstiftarna ha använt den lagstiftning på området som redan finns och som fungerar för potentiellt farliga ämnen i inomhusluften. Det är bland annat också fråga om att ta ifrån rökarnas deras självkänsla (Som när dr Holm härom dagen skrev i SvD att rökning är en sjukdom och all rökning är ett missbruk). Drygt en miljon svenskar skulle alltså vara sjuka missbrukare! Ett annat sätt som redan nämnts är att tvinga rökarna att stå vid en ”skampåle” när de ägnar sig åt sin förfärliga sysselsättning. Jag läste häromdagen att på en plats (jag tror det var en ort i  England) måste nu rökarna ta på sig en speciell armbindel när de går ut och röker, ungefär som när nazisterna tvingade judarna att bära den gula femuddiga stjärnan. Det som kanske inte helt och hållet går att lagstifta bort i ett demokratiskt samhälle ska göras socialt oacceptabelt och förgöras via det sociala trycket. Den hårda kärna av rökare som sedan eventuellt finns kvar kan man troligen skicka iväg på tvångsavvänjning på klinik och hjälpa till en ny livsstil om de framhärdar i sitt livsstilsval.

Till och med rökarna själva har gått på propagandan om hur farlig rökning är. Jag säger inte att rökning inte skadar eller dödar. Det finns det mycket som gör, motorcyklar, till exempel. Men när antirökrörelsen med benägen hjälp av massmedia åter och åter säger att 400 000 amerikaner dör i förtid varje år av rökning, så är det inte sant.

Varför då? Hur kan jag säga så?

Jo, uppgiften om 400 000 döda har inget med verkliga dödsfall att göra. Den kommer från ett sunkigt datorprogram (SAMMEC) i USA som finns hos CDC (Center for Decease Control). Det är hårt kritiserat av pensionerade framstående vetenskapsmän (vilka andra än pensionerade vetenskapsmän vågar i dessa yttersta dagar gå emot antirökrörelsen?).

Programmet är behäftat med ett antal felaktigheter varav de tå främsta är som följer:

1. Definitionen av vem som är rökare är en person som SÄGER att han/hon under sin livstid har rökt mer än 100 cigaretter. På 1960- och 1970-talen rökte nästan ”alla”. Det vill säga om man vill göra statistiken meningslös eller missvisande ska man använda just en sådan här definition på rökare. Inte många, åtminstone inte från dessa årtionden eller längre tillbaka var icke-rökare. Således så finns till exempel inte många icke-rökare från den tiden som kan få lungcancer i en sådan statistik med en sådan definition, bara rökare (nästan).

2. Definitionen på ”förtida död” har ju också betydelse. Var ligger gränsen för förtida död i CDC:s datorprogram? Svaret är att den inte finns. Jo, ni läste rätt - det finns ingen övre gräns! Jag tar det en gång till för säkerhets skull: DET FINNS INGEN ÖVRE GRÄNS! Det betyder att en rökare som dör vid 107 års ålder i detta program är ett förtida dödsfall om han eller hon dör i en sjukdom som på mer eller mindre svaga grunder brukar anges som ”rökrelaterad”.

Så ligger det till med de 400 000 förtida årliga dödsfallen. Sådana här lögner sprids över hela världen hela tiden. Här i Sverige till exempel av organisationen ”tobaksfakta”. Därför framstår det som ytterst gåtfullt, för att inte säga obegripligt eller naivt att denna cigarrklubb bland sina länkar har tagit med även ”tobaksfakta”, som staplar felaktigheter om tobaken ovanpå varandra. Varför ska cigarrökare, såvida de inte är maschoister, hjälpa en sådan organisation i dess propaganda. Jag vädjar till var och en som läser detta att uppmana klubbens ledning att avlägsna länken per omgående. Det kan vara en bra början till självförsvar bland cigarrökare.

Ersätt den istället med en länk till någon vetenskapsman med resning, ryggrad, och ett gediget kunnande. Om jag får lov att förslå en sådan (den finns en modig som ännu inte är pensionär), så föreslår jag Michael Siegels blogg. Jag delar inte Siegels uppfattning i allt, i synnerhet inte den om rökförbud i så kallade offentliga lokaler, men mannen förefaller ärlig i sitt vetenskapliga arbete, något mycket ovanligt när det gäller tobaksforskning. Han har 20 års erfarenhet som forskare, huvudsakligen i ämnet ”tobacco control” och arbetar för närvarande på universitetet i Boston.

tobaccoanalysis.blogspot.com/

Keep on puffing (men glöm inte självförsvarets ädla konst samt att kunskap är makt! För ni är väl inte så naiva att ni tror att hälsofascisterna kommer att lämna er i fred på era balkonger, i era bilar eller ute på skogspromenaden?)


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Ofrivillig sänkning av rökfrekvensen15:30 den 11 juni 2007Martin Nilsson
      N Ofrivillig sänkning av rökfrekvensen16:02 den 11 juni 2007Ouch
           N Ofrivillig sänkning av rökfrekvensen17:32 den 11 juni 2007higgins
                N Ofrivillig sänkning av rökfrekvensen11:08 den 12 juni 2007Martin Nilsson
                     N Ofrivillig sänkning av rökfrekvensen11:21 den 12 juni 2007Xnarpom
                          N Ofrivillig sänkning av rökfrekvensen13:12 den 12 juni 2007Martin Nilsson
                               N Ofrivillig sänkning av rökfrekvensen20:30 den 12 juni 2007Xnarpom
                                    N Ofrivillig sänkning av rökfrekvensen09:18 den 13 juni 2007Martin Nilsson
      N Kära livsnjutare!12:17 den 13 juni 2007bidevind
           N Kära livsnjutare!13:22 den 13 juni 2007Martin Nilsson
                N Kära livsnjutare!15:26 den 13 juni 2007bidevind
                     N Kära livsnjutare!19:30 den 13 juni 2007Lasse i VF
                          N Kära livsnjutare!20:19 den 13 juni 2007bidevind