Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Jämförande studier finns!
Skrivet av: bidevind
Tid: 2007-06-28 17:38:32

Låt mig först än en gång klargöra några fakta: Det finns inga epidemiologiska studier som visar på dödsfall eller allvarlig skada på grund av passiv rökning inomhus. Jag upprepar INGEN studie alls, nada! Det är bara organsisationer som ”tobaksfakta” och folkhälsoinstitutet som påstår att hudratals eller tusentals människor dör av passiv rökning, ofta utan källhänvisning. Naturligtvis är det ännu mindre sannolikt att finna sådana studier som visar allvarlig skada av passiv rökning utomhus. Sådana påståenden och efterföljande lagstiftning har sin upprinnelse i ett vetenskaplig bedrägeri för ganska många år sedan av det amerikanska naturvårdsverket i Californien  (EPA). EPA har senare av en domstol ålagts att ta bort talet om passiv rökning som en källa till allvarlig sjukdom eller död ur samtliga sina publikationer, men det hindrar inte sociala ingenjörer i andra länder att på dessa falska grunder lagstifta om rökförbud med hänvisning till bland annat Californien. Naturligtvis sägs inte ett ord om fusket, vare sig av berörda myndigheter, lagstiftare eller massmedia.

Du frågar om det gjorts jämförande studier av emmisionskällor såsom tobaksrökning och bilkörning. Ja, det har det, bland annat en svensk: ”Assesment of Volatile Hydrocarbons from Tobacco Smoke and from Vehicle Emissions” (Det är fråga om mätresultat, inte statistik).

Den säger så vitt jag kan se i korthet några saker:

För det första att föroreningarna i cigarettrök och bilavgaser är desamma, men proportionerna mellan ämnena är olika beroende på föroreningskälla (bilar eller cigaretter)

För det andra att det inte är någon grundläggande skillnad i luftkvalitet i ett rökigt kafé eller i en rökig restaurang och luften i en bil som körs i centrum av staden under förutsättning att bilfönstren är stängda (Är fönstren öppna är luften sämre i bilen än i kaféet eller restaurangen där det röks!). Kör bilen i en tunnel blir luften ännu mycket sämre för människorna i bilen.

För det tredje är de flesta restaurangerna och kaféerna belägna i centrum där kundunderlaget är störst. Luftkvaliteten i dessa lokaler som ventileras på normalt sätt blir densamma som ute på gatan OAVSETT om det råder rökförbud eller ej i lokalerna under förutsättning att ventilationen i rökavdelning och icke-rökavdelning är konstruerad på ett riktigt sätt.

En slutsats som kan dras av den svenska studien är att i staden är vi alla ”rökare” vare sig vi vill det eller inte och oavsett om det finns heltäckande rökförbud i samtliga så kallade offentliga lokaler eller inte och oavsett om det röks utomhus eller inte. Enligt min mening säger det sig självt att det inte är meningsfullt att tala om passiv tobaksrökning utomhus om vi talar om risk för att dö eller skadas allvarligt av tobaksrökning, och som jag hoppas jag har klargjort här och i tidigare inlägg, inte inomhus heller, inte om vi ska hålla oss till vetenskap och lämna tron därhän.

Naturligtvis är detta med luftkvlitén i korrekt ventilerade lokaler inomhus i stadens centrum vare sig det röks eller inte knappast något som massmedia talar om för allmänheten. Det skulle i så fall vara en första rangens sensation. Journalisterna antingen vill inte, kan inte, får inte eller vågar inte. Med risk för att låta tjatig, men rökförbuden har inget eller ytterst lite med hälsa att göra. Det är andra krafter som är i rörelse.

För övrigt uppmanar jag än en gång ledningen för den här cigarrklubben att sluta samarbeta med sådana osakliga organisationer som "tobaksfakta" (tala om missvisande namn!) genom att länka till den organisationen. Det är väl inte för mycket att uppmana till? Varför inte göra motstånd istället!


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Rökförbud utomhus i Östersund?19:50 den 19 juni 2007CJ Åkerberg
      N Tag bort länken!15:51 den 20 juni 2007bidevind
           N Tag bort länken!20:25 den 22 juni 2007Arne
                N Den som inte gör något får ingenting18:23 den 27 juni 2007bidevind
                     N Den som inte gör något får ingenting21:08 den 27 juni 2007Ola
                          N Den som inte gör något får ingenting22:03 den 27 juni 2007Daniel P
                               N Den som inte gör något får ingenting22:14 den 27 juni 2007Ola
                                    N Den som inte gör något får ingenting22:18 den 27 juni 2007El mobboegilio
                          N Jämförande studier finns!17:38 den 28 juni 2007bidevind
      N Rökförbud utomhus i Östersund?20:28 den 19 juni 2007Steffo
           N Rökförbud utomhus i Östersund?20:50 den 19 juni 2007nisse62
                N Min favorit...21:12 den 19 juni 2007MattiasA
                     N *letar febrilt efter valium* n/t21:32 den 19 juni 2007Harald
                          N Nu blir jag så där förbannad igen...22:16 den 19 juni 2007Ouch
                               N Nu blir jag så där förbannad igen...jag oxå!00:29 den 20 juni 2007Peter (Hällingsjö)