Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Carlos Toraño 1916 Cameroon (Nicaragua) Robusto
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2007-07-08 17:39:53

Bild: www.lynncigars.com/Tor.Cam..bmp
Facon: Robusto (5.5x52). 
Filler: Nicaraguan och Honduran. 
Omblad: Havana Seed Nicaraguan
Täckblad: Cameroon 
Paket: Låda om 25 st. 
Pris: En låda om 25 st kostar $86.74 på Lynns. 
Röktid: 60-85 minuter 

Kommentarer: Tjock vit rök direkt från start. En mjuk och gräddig smak av nougat, mandel och lite ljunghonung. 

Efter hand kommer lite brödighet, men framförallt tilltar nougaten och en liiiten nötighet tillsammans med cederkaraktär - kanske av cederkoftan den var inslagen med, men antagligen också av cameroon-täckbladet. Mot slutet kommer en svag nyans av vitpeppar. 
Draget är perfekt och cigarren brinner rakt och fint. Askan är gråvit och hänger kvar mycket bra, täckbladet ljusbrunt utan tydliga vener. 
Intressant att smakerna har gift sig på så kort lagring - inte alls sträv eller vass, så frågan är hur den smakar efter 1-2 års lagring, kanske mer nötighet och kokos, och mindre vitpeppar mot slutet? Jag får köpa en låda framöver och testa. 
Den mörkgröna bakgrundsfärgen på nedre gördeln (den med texten "1916" är aningen ljusare än den första gördeln (den med CT-loggan). Gissningsvis en slump beroende på tryck vid olika tillfällen, ...eller ska det vara så kanske? 
Cigarren är mild till medium i styrka och medium kropp. 
Min teori är att det är den kryddiga sötman som delar lägret mellan de som gillar och de som inte tycker om cameroontäckbladet. 
Ett sidospår: En bra cigarr att bjuda oinvigda BOTLs på då den är söt och "passar alla" (jag bygger det på att sötma brukar gå hem), smaskig och inte det minsta vass. Ett alternativ till Montecristo #4 som bjudcigarr kan jag tänka mig, iaf för den som tycker om lite större faconer då

Betyg: Pluspoäng för komplexiteten, sötma, tjock rök, konstruktion, brandegenskaper och förhållandet mellan styrka och kropp. Inga minus mer än möjligen kombinationen av sötma och vitpeppar som jag tror har att göra med att en del inte är så förjusta i cameroon. Jag ger denna cigarr en fyra av fem möjliga - troligen en stark fyra med längre lagring. 

Övrigt: Puffades efter knappt 1 månad i humidor på 65%. Detta exemplar funkade bra att sätta sista stumpen i pipan då den inte blev alltför vass mot slutet. Detta rekommenderas dock EJ för de som inte är förtjusta i cameroontäckbladet så klart.

---[Övrig info från Nätet]---------------------------
Atlantic (allmänt om CT):
"
The tradition began in 1916, shortly after Don Santiago Toraño arrived in Cuba from his native Spain. Decades later, his son Carlos made a key contribution to the industry, by introducing the renowned "Piloto Cubano" seed from Cuba in the Dominican Republic in the 1960's. Today, Don Santiago's grandson and great-grandson continue 
his family heritage with a handcrafted cigar of unmistakable Toraño quality. Quality carried through the years for your smoking pleasure. A Toraño cigar represents four generations of family tradition that include many personal sacrifices. Every Toraño cigar carries the personal family touch that makes it one of the world's best. 
Only the highest quality vintage tobaccos and hand workmanship go into a Toraño cigar to ensure a unique blend of art and craftsmanship. Each leaf is personally selected from a private family reserve and set aside 

exclusively for the making of these cigars. Blended with the finest filler that is recognized for its exquisite superiority the world over, the Toraño cigar is then skillfully rolled in the most expensive and sought after 

tobacco wrapper available. The honor of making a Toraño cigar is given only to the most skilled cigar makers, those who possess the rare ability needed to create these unique blends. Taking absolutely no shortcuts, each critical step is done completely by hand to ensure a finished cigar without parallel. Toraño cigars are then 
aged months in Spanish cedar vaults until they reach the peak of perfection. This creates a marriage of the blends to be counted among the world's best. Even then, only the best of these cigars get to be hand boxed in an exclusive Toraño package, design to fit the personality of anyone who appreciates quality.

Sincerely, The Toraño Family
"

Atlantic (Specifikt om 1916 Cameroon): 
"
1916 Cameroon A well balanced, slow burning cigar. Medium bodied with hints of pepper and sweet spice. A long, 

smooth and woody finish completes this incredible smoke.

Wrapper: Cameroon Binder: Havana Seed Nicaraguan Filler: Honduras & Nicaragua
"

Lynn: 
"
A well balanced, slow burning cigar made with Nicaraguan and 
Honduran fillers, Nicaraguan binder and a Cameroon wrapper. 
Rated 90 by Cigar Aficionado. Medium bodied.
"


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Carlos Toraño 1916 Cameroon (Nicaragua) Robusto17:39 den 8 juli 2007Daniel P
      N Carlos Toraño 1916 Cameroon (Nicaragua) Robusto12:48 den 10 juli 2007David A
           N Till David A13:39 den 10 juli 2007Magnus (Gävle)
      N Angående varför täckblad från Cameroon inte faller alla i smaken15:04 den 10 juli 2007Pyro
           N Angående varför täckblad från Cameroon inte faller alla i smaken15:49 den 10 juli 2007Magnus (Gävle)
           N Angående varför täckblad från Cameroon inte faller alla i smaken16:05 den 10 juli 2007Henrik G
      N Mina egna kommentarer och betyg alltså... N/T17:40 den 8 juli 2007Daniel P
           N Mina egna kommentarer och betyg alltså... N/T19:56 den 8 juli 2007Puffarn
                N Puffarn21:15 den 8 juli 2007Tony
                     N Puffarn22:10 den 8 juli 2007Puffarn
                          N Frestare där...10:17 den 10 juli 2007Magnus (Gävle)
           N Mina egna kommentarer och betyg alltså... N/T18:17 den 8 juli 2007Eken
                N Mina egna kommentarer och betyg alltså... N/T18:30 den 8 juli 2007Daniel P
                     N Mina egna kommentarer och betyg alltså... N/T18:36 den 8 juli 2007Eken
                          N Mina egna kommentarer och betyg alltså... N/T18:39 den 8 juli 2007Daniel P
                          N Mina egna kommentarer och betyg alltså... N/T18:50 den 8 juli 2007Thomas
                               N Mina egna kommentarer och betyg alltså... N/T21:25 den 8 juli 2007Eken