Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Beads 65%, problem
Skrivet av: Ouch
Tid: 2007-07-17 20:03:39

Jag skulle inte vara orolig för den halten av fuktighet, men jag förstår att det är förbryllande. Jag vet inte vad den omgivande luftfuktigheten är hos dig, men här hemma är den konstant över 65 % på sommaren så mitt problem är snarare att hålla ner fuktigheten. Det kanske är så att du satt igång en torr humidor och den behöver tid på sig att komma upp i rätt fuktighet? Ett annat alternativ är ju att du fått felmärkta beads av 60 %-sorten...

För övrigt är hygrometrar ett j-a gissel med märkliga felvisningar som enligt min mening inte är linjära utan varierar beroende på hur låg eller hög fuktigheten är. Kolla den här diskussionen, t ex: 

www.carlscorona.com/forum/ShowMessage.asp?ID=39866

Om du kalibrerat din hygrometer vid 75 % kan den ändå visa fel vid 60 %.  Jag har parallelltestat ett antal hygrometrar av både analog och digital typ och det har inte funnit någon konsekvens mellan deras felvisningar. För min del använder jag numera bara hygrometerar till att ge en fingervisning om hur fuktigheten rör sig. 

Du kanske skulle kunna göra så här för att komma närmare en förklaring:

Ta dina beads och din hygrometer och placera dem i ett mindre, tättslutande plastkärl. Efter någon dag borde det stabilisera sig och du kan se om det blir 65 %.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Beads 65%, problem18:55 den 17 juli 2007Samuel
      N Beads 65%, problem20:03 den 17 juli 2007Ouch
      N Beads 65%, problem19:54 den 17 juli 2007Uffe Halmstad
      N Beads 65%, problem20:00 den 17 juli 2007RebelRob