Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Recension - "Cigars" av Vahe Gérard
Skrivet av: LGO
Tid: 2007-08-22 00:03:31

Jag har så gott som slutat att köpa cigarrböcker eftersom de säger i princip samma sak allihop men för ett tag sedan köpte jag "Cigars- The art of cigars, The worlds finest cigars" av Vahe Gérard utgiven på Flammarion. Den består av två böcker i en mapp. 

Den första delboken, "The art of cigars", gav väl inte så mycket mer än det man hittar i de flesta cigarrböcker men den tar dessutom i mycket korta drag upp lagring och lagrade cigarrer och det måste ju ses som en berömvärd trevare. Det andra som presenteras (tillverkning, utseende, acessoarer, tändning, drycker osv) presenteras emellertid ganska bra och trevligt tycker jag. 

Den andra delboken, "The worlds finest cigars" tyckte jag var roligare. Den tar upp mestadels kubanska cigarrer och beskriver dem ganska ingående med "look, touch, smell, taste, enjoyment". Ofta avslutas beskrivningen med en liten hänvisning av typen "den här cigarren påminner om den här".

Ska man gnälla lite så finns det ett par feltryckta småbilder (i alla fall i mitt ex) och så skiner det nu och då ganska tydligt igenom att författaren puffar för sin cigarraffär i Geneve (Gérard Père & fils ?) och dess sortiment. Avsnittet om humidorer är också väl rumphugget. Men till det facila AdLibris-priset 228 SEK är det inte mycket att bråka om. ISBN: 2-0801-0721-6.

Allt detta IMHO

Sedan har jag ju, genom att gräva här, insett att det finns betydligt tyngre verk om kubanska cigarrer men då till ett annat pris. Jag kommer säkert att trilla dit vad det lider.

/LGO


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Recension - "Cigars" av Vahe Gérard00:03 den 22 augusti 2007LGO
      N Recension - "Cigars" av Vahe Gérard11:58 den 22 augusti 2007OveK
           N Recension - "Cigars" av Vahe Gérard12:05 den 22 augusti 2007LGO
      N Recension - "Cigars" av Vahe Gérard00:38 den 23 augusti 2007EG