Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Att bekämpa tobaksbaggar
Skrivet av: LGO
Tid: 2007-08-24 13:36:52

I en ganska gedigen lunta utgiven av Riksantikvarieämbetet, "Tidens tand - Förebyggande konservering" (ISBN: 91-7209-135-5), finns ett avsnitt om att bekämpa skadeinsekter. Jag tror få har bättre koll än de på vad som krävs för att verkligen säkra sina samlingar. De tar till och med i all korthet upp tobaksbaggen  (Lasioderma serricorne) och dess släkting brödbaggen (Stegobium paniceum). 

För att ta kål på tobaksbaggen kan frysning, värmning eller låg syrehalt användas. Dessa metoder beskrivs noga som följer:

Låg syrehalt: 
Syrehalten sänks till 0.3% eller lägre mha fuktad (för att undvika uttorkning) kvävgas i värmesvetsad gastät folie i två veckor. Eller med 60% koldioxid (som även är toxisk) under samma förhållanden men under längre tid.

Värme:
"Insekterna är vanligen känsligare för värme än för kyla". 2h vid 52°C och 50% RH dödar alla stadier av de flesta arter.

Kyla:
3 dygn vid -30°C dödar aktuella arter (däribland alltså tobaksbaggen). Nu kommer det viktiga: "Om temperatursänkningen sker långsamt kan djuren anpassa sig. De bildar bl.a. glykol och kan överleva nedfrysningen. De angripna föremålen bör alltså tas direkt från rumstemperatur in i den kalla frysen". 

Vid riktigt låga temperaturer dör de dirket. Men vid -30°C krävs alltså tre dygn. Jag kommer nog köra en vecka i min frys som jag tror ligger runt -20°C. I fortsättningen blir det bara dubbla ziplocks och sedan direkt in i frysen för min del. Inget tidningspapper runt (jag var lite lat och satte på upptiningspappret direkt fram till nu). Vid uppvärmningen (kyl ett dygn, rumst ett dygn) kommer jag att slå in ordentligt i tidningspapper för att minimera kondensproblem. Något som även riksantikvarieämbetet tycker man ska unvika...

/LGO


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Att bekämpa tobaksbaggar13:36 den 24 augusti 2007LGO
      N Att bekämpa tobaksbaggar13:54 den 24 augusti 2007Jörgen
           N Att bekämpa tobaksbaggar14:03 den 24 augusti 2007LGO
                N En annan opraktisk men säkert effektiv metod...16:19 den 24 augusti 2007Pyro
      N Bra info...14:40 den 24 augusti 2007COJ
           N Bra info...15:37 den 24 augusti 2007higgins
                N Bra info...21:17 den 24 augusti 2007Henrik G