Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Finns det inga nackdelar med frysning?
Skrivet av: Henrik G
Tid: 2007-08-25 13:42:54

Tester som gjorts visar att inga skillnader kan upptäckas i smak. Nu fryser ju kuba och många andra sina cigarrer och de skulle kanppast göra det om det vore farligt. Personligen så har jag börjat slara med infrysningen, mest för att kuba nu gör det.

Angående lagringen handlar det inte om hur långtid själva tobaksbladen lagrats. När en cigarr rullas så fuktas bladen, därför påbörjas en fermentering oavsett hur länge själva bladen lagrats. Skillnaden mellan kuba och många andra leverantörer är att de skickar ut sina färdiga cigarrer utan lagring. De flesta tillverkare lägger sina på någon sorts lagring. Här är det också stor skillnad  på hur lagringen går till. Kubanska cigarrer läggs direkt i lådan, då går fermenteringen långsammare. Andra tillverkare kanske låter sina cigarrer lagras mer öppet >(jag gissar här) innan de förpackas i låda och då blir den sjuka perioden kortare eftersom ammoniaken kan dunsta snabbare. Sen skiljer sig säkert även tobaken. Och precis som med vin lämpar sig inte alla viner för långtidslagring, detsamma gäller cigarrer och även bland kubaner är det så om man får tro MRN.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Efter frysning22:57 den 24 augusti 2007legr
      N Efter frysning23:41 den 24 augusti 2007PM
           N Efter frysning23:51 den 24 augusti 2007Henrik G
                N Finns det inga nackdelar med frysning?13:26 den 25 augusti 2007bidevind
                     N Finns det inga nackdelar med frysning?13:42 den 25 augusti 2007Henrik G
                          N Finns det inga nackdelar med frysning?14:37 den 25 augusti 2007LGO
                     N Så vitt jag vet....Nej!14:02 den 25 augusti 2007COJ
                     N Jag hänvisar till svaret jag gav...14:14 den 25 augusti 2007Pyro