Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Tack så in i hum-hum mycket...! (Eller: en lurker presenterar sig!)
Skrivet av: bukfacon
Tid: 2007-09-05 11:36:59

Bröder och ev.:a systrar!
Efter att ha lurkat runt lite här några veckor tycker jag att det kan vara på sin plats att säga hej!

Jag är en man på 40 som rökt cigarr i mer än 20 år (inser jag nu... hm, vart tog de åren vägen?), men kanske inte med det passionerade intresse som många av er andra visar upp. Jag röker för att det smakar bra, har ganska svårt att känna alla de olika toner av läder och mylla och vad-det-nu-kan-vara som många andra uppenbarligen kan känna. Men det bekymmrar inte mig så mycket, jag puffar på ändå!

Bor med mina barn i Gränna. Eftersom det f.n. saknas en dam i huset så är jag alltså herre i mitt eget hus; varför jag gjort i ordning en rökhörna med ett gammalt engelskt skrivbord, med humidoren på topp, och skrivbordslådorna fyllda med snoppare, gamla gördlar, eld-don av olika slag m.m. T.o.m. ungarna tycker det är mysigt att pappa sitter och puffar!

Jag har sedan många år tillbaka en gammal, men väl fungerande, f.d. restaurang-humidor, en serveringshumidor alltså, tillverkad i burmesiskt rosenträ! Plats för ca 60 cigarrer och 20-30 cigariller. Men den har räckt bra. Och eftersom jag hade lovat mig själv att inte börja köpa en massa cigarrer från USA på nätet, så lovade jag också mig själv att inte skaffa mig nån plastidor heller. Men det sk*t sig....(Tack så in i hum-hum mycket för alla goda råd som gör att det inte går att värja sig!) Har fått min första sändning från en viss farbror i Illinois och har nu börjat titta på plastlådor och hygrometrar... 

Tidigare genom åren har jag rökt främst havannor samt fillipinska och europeiska cigarrer. Ett tämligen gammaldags urval m.a.o. Jag gillar fortf. havannor och fillipinare (är tydligen rätt ensam om det senare!), men har nu med hjälp av era råd fyllt humidoren med många cigarrer från Honduras, Nicaragua och Dominikanska R. Fyllde 40 nyligen och har beslutat mig för att röka minst en cigarr om dagen varje dag i resten av mitt liv! Hittills har det gått bra! (Tack för bra priser, Larry!) Lustigt nog har min alkoholkonsumtion sjunkit till nästan noll sedan dess! Hellre cigarrer känns det som...

Avslutningsvis: min finaste cigarr torde vara den handrullade fillipinska cigarr som pryds med en gördel med Fillipinernas riksvapen och texten "The Seal of the President of the Republic of the Philipines" - förre presidenten Ferdinand Marcos bjudcigarr! Hade något dussin av dem för sisådär 18 år sedan, men bara en är kvar nu. Rökas eller icke rökas - det är frågan...

Än en gång - kul att vara här, skall försöka deltaga i diskussionerna med aktivitet och intresse!

Om någon undrar vad "bukfacon" är, så titta på sidan 63 i boken "Frans Suell Cigarrkunskap" av Michael Kurpatow/Bergstrand & Herbert Nilsson....


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Tack så in i hum-hum mycket...! (Eller: en lurker presenterar sig!)11:36 den 5 september 2007bukfacon
      N Välkommen och...07:43 den 7 september 2007MK
      N Välkommen11:42 den 5 september 2007Daniel -Gävle
           N Välkommen11:46 den 5 september 2007TJ
                N Välkommen12:10 den 5 september 2007Lars
                     N Välkommen12:14 den 5 september 2007LGO
                          N Välkommen13:11 den 5 september 2007Magnus (Gävle)
                               N Välkommen16:07 den 5 september 2007bukfacon
      N Tack så in i hum-hum mycket...! (Eller: en lurker presenterar sig!)13:18 den 5 september 2007Peter E (Sthlm)
      N Välkommen!.....n/t13:36 den 5 september 2007COJ
      N Välkommen!13:46 den 5 september 2007Pyro
           N Välkommen!16:00 den 5 september 2007bukfacon
                N Varmt välkommen!12:17 den 9 september 2007Otto
      N Välkommen14:18 den 5 september 2007Martin Nilsson
           N La Reina de Manila 15:24 den 5 september 2007COJ
                N La Reina de Manila 15:43 den 5 september 2007Lasse i VF
                     N La Reina de Manila 15:47 den 5 september 2007Bukfacon
                     N Lasse...15:51 den 5 september 2007COJ
                          N COJ17:17 den 5 september 2007Lasse i VF
           N Välkommen15:44 den 5 september 2007bukfacon
                N Välkommen17:55 den 5 september 2007higgins
                     N Välkommen18:45 den 5 september 2007leffe
                          N Välkommen18:52 den 5 september 2007bukfacon
                               N Varmt välkommen, fellow smålänning!19:11 den 5 september 2007Ouch
      N Välkommen och......10:57 den 7 september 2007Seven
      N Tackar ödmjukast för alla trevliga välkomsthälsningar! n/t20:29 den 10 september 2007Bukfacon