Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Cigarrteori: överfuktning och utträngning av oljor
Skrivet av: Pyro
Tid: 2007-09-20 23:07:29

För att inte kapa Peter nrk's tråd om långtidslagring alltför mycket fortsätter jag sidodiskussionen här!

Angående överfuktning och utträngning av oljor så tror jag ingen kan bevisa detta men enligt mångas erfarenhet verkar det som om långvarig förvaring i för fuktig miljö, alternativt en miljö med svängningar i fukthalten med flera tillfällig fukttoppar, ger mindre aromatiska och mindre smakrika cigarrer i slutändan.

Vad jag finner extra intressant är att vissa dessutom har kopplat detta till äkta bloom/plume, dvs. kristallutfällningar på täckbladet, och menar att detta faktiskt försämrar smaken då en del av oljorna har lämnat cigarrtobaken.

Själv har jag för lite erfarenhet av cigarrer med kristallutfällningar för att kunna säga bu eller bä. Men, vetenskapligt intresserad som man är så har jag inte kunnat låta bli att fundera lite för att så småningom eventuellt kunna lägga fram en hypotes som kanske till slut kan bli en teori!

Om kristallutfällning på täckbladet verkligen härrör från eteriska oljor eller andra aromatiska ämnen så kan man för det första fråga sig varför de kristalliserar på ytan då de borde vara flyktiga och för det andra varför de trängs ut av vatten om de inte är vattenlösliga?

En enkel förklaring till bloom skulle kunna vara att det helt enkelt inte är kristalliserade oljor eller liknande utan helt enkelt vattenlösliga salter som via osmos eller diffusion migrerat till ytan och där växt till sig till synliga kristaller på grund av överdriven fukthalt i cigarren. Detta skulle kunna testas genom att samla lite kristaller och föra in dem i en droppe vatten under ett mikroskop och sedan studera om de löses eller ej!

Om det faktiskt är så att för mycket fukt i tobaken får smak- och doftämnen att lämna cigarren, vare sig de skapar bloom eller bara ångar bort, så borde detta vara en fysikalisk process. Kanske har tobaken i sig större affinitet för vatten än de eteriska oljorna och en för stor mängd fukt kanske får oljorna att liksom svettas ut? Jag har dock svårt att riktigt se varför detta skulle ske!

Något som trots allt skulle kunna förklara den eventuella kopplingen mellan utträngning av oljor till täckbladets yta och bloom är att när väl oljorna har hamnat ytligt i cigarren så kan man tänka sig att de oxideras (av det fria tillträdet till luftens syre) under bildandet av fasta och kristallinska föreningar.

Synpunkter tas tacksamt emot!


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Cigarrteori: överfuktning och utträngning av oljor23:07 den 20 september 2007Pyro
      N Cigarrteori: överfuktning och utträngning av oljor23:47 den 20 september 2007LGO
           N Cigarrteori: överfuktning och utträngning av oljor23:53 den 20 september 2007Henrik G
                N Cigarrteori: överfuktning och utträngning av oljor00:04 den 21 september 2007LGO
                     N Cigarrteori: överfuktning och utträngning av oljor10:26 den 21 september 2007LGO
                          N Jag tror inte man ska hänga upp sig på...11:46 den 21 september 2007Pyro
                               N Jag tror inte man ska hänga upp sig på...12:22 den 21 september 2007LGO
      N Vet inte om detta är relevant eller inte...11:53 den 21 september 2007COJ
      N Hur smakar cigarrer med bloom?12:41 den 21 september 2007LGO
      N Ju mer jag tänker på det...12:51 den 21 september 2007LGO
      N Ju mer jag tänker på det...12:51 den 21 september 2007LGO