Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: zip-lock som zip-lock, eller?
Skrivet av: COJ
Tid: 2007-09-22 21:07:30

Jösses en så svår fråga, men jag försöker iaf. även om jag inte vet om jag har mer att tillföra än vad Pyro redan sagt.

Vill poängtera att detta är helt mina egna empiriska kunskaper/observationer.

Efter c:a 10år har de flesta cigarrer så lite nikotin kvar att jag behöver mitt snus om inte under rökningen så iaf. direkt efter.
Men sen verkar det gå väldigt sakta med nikotinets nedbrytning, i de 30år gamla cigarrer jag bytte till mig av MK så upplevde jag att de hade ungefär samma nikotin halt som 10-åringarna.

Nu var det ju inte det du frågade efter, men jag tyckte det var värt att nämna iaf.
Så då till din fråga, jag röker nästan inget som inte har ett par års lagring då jag inte gillar smaken av nikotin, jo jag kan känna smaken av nikotin, så jag kan jag med bestämdhet säga att 2 år tar ner nikotinhalten avsevärt.
Sen är det min erfarenhet att det går saktare och saktare.
Så min slutsats är att det går lite fortare i början än vad Pyro säger och att halveringstiden är ungefär 2 år.
Men det behöver inte betyda ett dugg igentligen då vi inte röker samma cigarrer, Pyro gillar har jag förstått kraftigare(munfullhetskänsla) cigarrer än jag gör och kraftigare cigarrer, mer ligero normalt, kan utan vidare innebära mer nikotin.
Men det finns andra faktorer som typ av tobak, växtbetingelser(odlingsland), skördeår...etc
T.ex Cubans och Nickarguansk tobak upplever jag generellt som nikotinstinnare än tobak från andra länder, fast de skiljer sig åt när det gäller munfullhetskänsla.

Nu till en sak som du ifs. inte frågade om, men jag känner att jag måste säga ändå.
Du skrev att du önskar att du kunde röka Robusto cigarrer då dessa skulle vara smakfullare.
Du får tycka detta, det får alla som gillar robustos, men....jag har av två kända cigarrtillverkare vid olika tillfällen och helt utan inbördes samband fått höra att det inte finns en enda blend som inte kan göras i Corona storlek.
Alla andra ringstorlekar kräver att man tillför blad till blenden som helt saknar smak och bara finns med för att man skall få dessa att brinna tillräckligt varmt för att man skall få rätt förbränningstemeratur.
Jag tänker inte avslöja vilka dessa var då detta sades i förtroende och de inte med namn vill skylta i samanhang där det kan tyckas att de pushar för stora ringstorlekar som de kan ta mer betalt för, för att på så sätt öka sin egen vinst.
Men modet med stora ringstorlekar är nått de och då förmodligen andra tillverkare är ytterst tacksamma för.

Keep Puffing

COJ


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N zip-lock som zip-lock, eller?23:14 den 21 september 2007LinusM
      N zip-lock som zip-lock, eller?01:25 den 22 september 2007LGO
           N PVDC eller Saran Resin används aldrig i ren form...06:36 den 22 september 2007Pyro
                N Stämmer nog...09:13 den 22 september 2007LGO
                N Att det duger till mat...09:58 den 22 september 2007COJ
                     N Jag är ganska säker på...10:13 den 22 september 2007Pyro
                          N Ja jävlar..13:56 den 22 september 2007LinusM
      N zip-lock som zip-lock, eller?14:45 den 22 september 2007bidevind
           N zip-lock som zip-lock, eller?16:28 den 22 september 2007Ouch
                N zip-lock som zip-lock, eller?16:55 den 22 september 2007bidevind
           N zip-lock som zip-lock, eller?16:54 den 22 september 2007COJ
                N zip-lock som zip-lock, eller?17:09 den 22 september 2007Magnus (Gävle)
                N zip-lock som zip-lock, eller?17:13 den 22 september 2007bidevind
                     N zip-lock som zip-lock, eller?19:09 den 22 september 2007Pyro
                          N zip-lock som zip-lock, eller?21:06 den 22 september 2007bidevind
                     N zip-lock som zip-lock, eller?21:07 den 22 september 2007COJ
                          N zip-lock som zip-lock, eller?22:07 den 22 september 2007bidevind
                               N zip-lock som zip-lock, eller?17:13 den 23 september 2007Henrik G
                                    N OT: Aldo20:24 den 23 september 2007Pyro
                                         N OT: Aldo20:30 den 23 september 2007Henrik G
                                         N OT: Aldo20:30 den 23 september 2007Henrik G
                                         N OT: Aldos kompis?21:14 den 23 september 2007Magnus (Gävle)