Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Konstig hygrometer *HJÄLP*
Skrivet av: Jörgen
Tid: 2007-10-02 23:00:53

Har inget bra förklaring på varför du får dessa resultat. Men jag tycker att erfarenheten har visat, att mätning av relativ luftfuktighet med dessa billiga hygrometrar är bland de mest inexakta "vetenskaper" man kan ägna sig åt. Särskilt CO's mätare tycks kunna visa lite vad som helst. 

Jag har tre stycken och har stämt av dem med hjälp av en hygrometer av labbkvalitet - hade turen att få låna en för något år sedan. Resultaten var förfärande. En visar 6 för mycket, en annan drygt 2 för lite. Den bästa visar ca 1,5 för mycket och det är den jag använder i skåpet.

Har även en fjärde mätare, inte från Classe men även den en billig sak. Den är inte kalibrerad, men visar stabilt 66-67% i serveringshumidoren, som fuktas med 65% beads. Det känns också rätt bra och framför allt så mår cigarrerna väldigt bra.

Den glädjande med allt detta är ju att cigarrerna tack och lov inte alls är lika känsliga som de digitala instrumenten.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Konstig hygrometer *HJÄLP*22:04 den 2 oktober 2007David A
      N Konstig hygrometer *HJÄLP*23:00 den 2 oktober 2007Jörgen
           N Konstig hygrometer *HJÄLP*16:21 den 3 oktober 2007David A
                N Konstig hygrometer *HJÄLP*16:32 den 3 oktober 2007Magnus (Gävle)
                     N Konstig hygrometer *HJÄLP*18:57 den 3 oktober 2007David A