Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Jag rökte en Special Edition XXIII för ett tag sedan...
Skrivet av: Pyro
Tid: 2007-10-03 19:27:33

...och undrar för övrigt fortfarande om den heter XXIII eller XIII?

Nåväl, jag har alltid tyckt att The Griffin's har varit den ultimata nonsenscigarren men blev offer för säljarens tryck i en affär och gick därifrån med en Fuerte Robusto och denna XXIII som verkar vara en "lite större robusto" som det heter på fackspråk!

Jag parallelrökte cigarrerna och omdömet blev: 

XXIII 
Klanderfri konstruktion, ljust täckblad, svag men god doft. Lätt drag med ton av möglig källare! Mild, smått krämig och viss pepprighet. Mycket rök, källartonen fortfarande kvar vid 1 cm. Ganska pepprig, lite obalanserad. Mycket lös och flagig aska, morr! Smakade direkt illa vid 3 cm! Viss sötma vid 4 cm, blev bättre och bättre men ändå endast en medioker dominikan! Problem med 2 st runners i centrum! 

FUERTE 
Ok konstruktion men mycket överskottslim. Färgen knappt colorado, god myskartad doft. Mycket lätt drag med obehaglig syrlig ton av möglig källare före tändning. Medium, ganska rund, inte oäven, ganska fyllig och balanserad. Lite nötig vid 2 cm, antydan till fruktighet. Blev medium+ men obalanserad. Kan nog bli ok med lagring! 

Den här syrliga tonen av möglig källare kan ha berott på olämplig förvaring hos handlaren i Örebro. Men, jag kände faktiskt samma sak på en XXIII som jag fick provpuffa lite på herfen hos Seven och den var inköpt i Uppsala eller Stockholm!

Summa summarum så tycker jag att The Griffin's som märke fortfarande inte fyller någon funktion men deras Fuerte-linje verkar ändå ha lite potential trots allt! 

Intresserade kan kika på bild nummer 146 på www.imagestation.com/album/pictures.html?id=2099546060


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N The Griffin´s "Special Edt." XXIII 200717:48 den 3 oktober 2007Björsne
      N The Griffin´s "Special Edt." XXIII 200718:15 den 3 oktober 2007Lars
      N The Griffin´s "Special Edt." XXIII 200718:30 den 3 oktober 2007Danne
           N The Griffin´s "Special Edt." XXIII 200720:35 den 3 oktober 2007Peter e
      N Jag rökte en Special Edition XXIII för ett tag sedan...19:27 den 3 oktober 2007Pyro
           N Jag rökte en Special Edition XXIII för ett tag sedan...23:22 den 3 oktober 2007Björsne
           N Jag rökte en Special Edition XXIII för ett tag sedan...21:03 den 3 oktober 2007Rikard
                N OT:Askfat i agat från Brasilien22:00 den 3 oktober 2007Pyro