Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Presentation samt frågor
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2007-10-15 20:11:12

Vilken vacker kyl! 

Pil är ett hårt träslag som jag antar inte kådar något (mig veteligen), vad gäller doften så får du prova att lukta på det för att avgöra om det ger ifrån sig doft/lukt. Gör träet det så bör du klarlacka e.d. så inte cigarrerna tar smak av det (om du inte vill ha en touch av den smaken på cigarrerna förståss, tänk på om du vill byta/trade:a framöver dock att ditt val kan bli avgörande... ). 

Vad gäller temperaturen så är det faktiskt att förorda en lägre temperatur (runt 16 grader) vid långtidslagring - men då pratar vi många år... För puffning direkt ur kylen så rekommenderar jag minst 18 (och max 20) om du har möjlighet att styra tempen så pass högt. Hellre 18 kanske än 23-25 som många (däribland jag själv) "drabbas" av i lägenheten/huset. 
Ju högre temperatur desto större sannolikhet för mögel om du kombinerar det med för hög fuktighet (runt 65 borde inte innebära några problem dock). 

Fuktare då? 
Beads, finns för lite olika varianter på önskad fuktighet, 65 är den genomgående rekommendationen av "alla" dock. Sök på beads så hittar du länken till handlare (tror det står i faq:n ovan också.
Mängd enligt rekommendationer på återförsäljarens sida gånger två.... kan aldrig bli för mycket, men ett välfyllt skåp stabiliserar också jättebra (!!!). Ett så stort skåp som ditt är nog fläktar alternativt lådor med beads på ett par tre ställen (på höjden) att rekommendera. 

Puff puff och hoppas vi ses på herfar framöver (du finner folk på ganska nära håll om du kikar runt lite på forumet). 


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Presentation samt frågor19:03 den 15 oktober 2007Yngvens
      N Presentation samt frågor20:11 den 15 oktober 2007Daniel P
           N Presentation samt frågor20:18 den 15 oktober 2007Yngvens
                N Presentation samt frågor20:57 den 15 oktober 2007Daniel P
                     N Presentation samt frågor21:28 den 15 oktober 2007Lars
                          N Presentation samt frågor21:50 den 15 oktober 2007Yngvens