Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Cohiba-provning eller fake-testning?
Skrivet av: Ouch
Tid: 2007-10-16 21:32:27

Nåväl, här kommer domen över de cigarrer som Benny och Otto vänligen bidrog med till Gränna-herfen. Tack bröder för att vi fick tillfälle att göra denna intressanta test!

Bilder från herfen hittar ni på:

homepage.mac.com/kjellfrick/Herfar/PhotoAlbum13.html


Här är kommentarerna från lördagens Cohiba-provning/parallellpuffning hos Bukfaçon i Gränna:
 
Cohiba Siglo I (äkta, daterad våren 2007): Smörkola, mandel och mild styrka. 
Cohiba Siglo I (fake, ny): Bra rullad, men jättestark och inte lika komplex. Inte samma tobak i denna som i den äkta, antagligen Nicaragua-tobak - men bara en gissning.
 
Cohiba Robusto (äkta, okänd datering?): Godare än fake:en (nedan), men inte någon jättestor skillnad faktiskt. Stor komplexitet och bra drag. 

Cohiba Robusto (fake, okänd datering?): God och inte lika stark som Siglo I:ans fake, dock starkare än den äkta (ovan). Beska och någon liten kemisk smak på slutklämmen. Ouch och Joppe kände denna kemikaliesmak starkare än andra...näsutandning? Kort eftersmak, men bra drag. Antagligen tobak från rätt land i denna.
 
Cohiba "Robusto" av okänd facon, ca 54 i gauge (fake): Halvmetallisk mögelsmak. Inte alls angenäm och inte alls i närheten av äkta vara.
 
Cohiba Esplendidos (fake, ny): Smaker som påminner om kronärtskocka och vitlöksmajonäs. Smaken är "rak" och enkel och inte intressant. Komplexiteten saknas, men rullningen och konstruktionen var bra, dock med ett otypiskt grovt yttre. Bäst av Bennys kubaner.

Cohiba Esplendidos (äkta mars 2006). Ung, men med hygglig komplexitet i smaken. Bra drag och konstruktion.

Cohiba Esplendidos (äkta från 1996). Fantastiskt kryddig men ändå balanserad. Bra drag och konstruktion. Fastnade gärna långa stunder hos deltagarna...
 
Cohiba Panatelas (fake #1, okänd datering?, den med lite mörkare gördel): Hårt drag, inte så komplex men madurosmak. 

Cohiba Panatelas (fake #2, okänd datering?, den utan gördel): Denna var lite bättre i draget, men smaken var aningen metallisk och inte så omtyckt av deltagarna.
 
Pyramides EL 2005 (fake, okänd datering, men rätt så färsk): Mycket skarp, men bra drag. Metallisk och kemisk bismak som förstör ett till synes gott intryck. Den röktes inte upp...


Sammanfattning

Ovanstående smakanteckningar är i huvudsak Daniels med tillägg av mig.

Det var en rätt så god samstämmighet om de flesta jämförelserna. Bennys Cohibas var inte lika "vackra" till det yttre som de äkta Cohiba-cigarrerna - lite knotighet och inte så fina täckblad. En del av dem, främst Panetelas, hade mycket mjuka partier vilket visar på dålig konstruktion. 

Smakmässigt var det en stor skillnad på äkta Siglo I och Bennys exemplar. Ingen tvekan att sätta stämpeln oäkta där. Den falska hade dessutom en rejält mjuk punkt vid gördeln. Fingerspetsen bara försvann...

När vi smakade av Robustos kom det in en aning tveksamhet. Till en början var inte smakskillnaden så stor men efter några cm kände flera av oss en bismak som var obehaglig i Bennys cigarr. Jag tyckte själv att den smaken var mycket framträdande och kunde faktiskt inte förmå mig att fortsätta att röka den. Andra upplevde inte detta så starkt utan tyckte att den äkta och Bennys var relativt lika i smak. Leffes fake-Robusto hade som COJ sade "aldrig sett kubansk jord". Till en början sötaktig och oförarglig men allt eftersom blev den jolmigare och "kemisk".

Cohiba Esplendidos från Benny parades först med en äkta från 2006. COJ tyckte först att inte någon av dem var god, andra tyckte de var rätt ok bägge två. En bit in på cigarrerna upplevde jag en rätt stor skillnad i komplexitet hos smaken. Då hade jag även tänt MK:s 96:a och jag kände likheten mellan de två äkta Cohiba Esplendidos vi rökte. En kaskad av smaker hos den äldre hade en ung motsvarighet hos den yngre äktingen. Bennys cigarr saknade utveckling i smaken och var väldigt endimensionell i jämförelse enligt min mening. Den var dock den bästa av Bennys cigarrer och var i alla fall fullt rökbar, klart äkta kuban och en rätt ok cigarr.

Bennys Panetelas hade ingen äkta cigarr att provas mot men de var de sämsta av dem alla. Hemsk konstruktion och en obehaglig smak är mina minnen av dem.

Ottos fakes skall vi bara inte tala om - ujujuj! Jag vet inte om någon tog mer än ett par bloss av dem. De var definitivt inte kubanska och jag undrar om ett sekel i humidoren kommer att göra dem rökbara...

Som jag ser det är det ganska låg sannolikhet att någon av Bennys cigarrer har rullats med Cohiba-tobak fullt ut eller ens rullats på fabrik. Rullningen var ändå rätt bra gjord men smaken och utseendet kändes inte som den äkta varan. 

Jag ser gärna att ni andra som var med säger vad ni tycker. Smaken är som baken och ni har säkert uppfattat saker på ett lite annorlunda sätt än vad jag och Daniel har gjort.

Ouch


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Cohiba-provning eller fake-testning?21:32 den 16 oktober 2007Ouch
      N "Kronärtskockor & vitlök" - *skrattar*12:32 den 17 oktober 2007Bukfaçon
           N "Kronärtskockor & vitlök" - *skrattar*13:36 den 17 oktober 2007Lars
                N "Kronärtskockor & vitlök" - *skrattar*14:33 den 17 oktober 2007Bukfaçon
      N Liten sidonotering14:14 den 17 oktober 2007COJ
           N Liten sidonotering19:05 den 17 oktober 2007Smeddie
                N Liten sidonotering22:44 den 17 oktober 2007Ola
                N Liten sidonotering - Mjölk, ganska O/T08:59 den 18 oktober 2007Peter (Hällingsjö Herfing Militia))
      N Cohiba-provning eller fake-testning?22:03 den 16 oktober 2007Lars
           N Cohiba-provning eller fake-testning?23:03 den 16 oktober 2007Ouch
      N Cohiba-provning eller fake-testning?00:41 den 17 oktober 2007Daniel P
           N Cohiba-provning eller fake-testning?04:33 den 17 oktober 2007Cascaio
                N Cohiba-provning eller fake-testning?05:35 den 17 oktober 2007Ouch
      N Cohiba-provning eller fake-testning?09:41 den 17 oktober 2007Martin Nilsson
           N Cohiba-provning eller fake-testning?10:03 den 17 oktober 2007Benny Jahnson
                N Cohiba-provning eller fake-testning?10:09 den 17 oktober 2007Magnus (Gävle)