Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Askfat
Skrivet av: LGO
Tid: 2007-10-31 00:31:17

Funktion i första hand. Såklart. Ett snyggt men dåligt askfat har man ju ingen glädje av annat än som skådebröd. Cigarren ska i mitt tycke ha rejält med cigarrformat "dike" att vila i. Ett par tum i alla fall. Jag har provat loppis"fynd" med kortare diken, 1-2cm, och det var inte roligt. Trillande cigarrer vid minsta beröring. Själv har jag nu ett välfungerande men fult askfat i mattsvartglaserad keramik från Holland. Dikena (två för större och ett för mindre faconer) är väl en sex, sju cm långa med avbrott för ett djupare tvärgående dike för fingrarna att dyka ner i när man ska ta upp cigarren igen. Dessutom är askgropen tämligen vid och djup (1-2 dl) så den blir inte full på en gång. Men den hade gärna fått vara ännu större för mig. Ett optimalt askfat är så klart funktionellt OCH snyggt Och ett sånt ska jag skaffa mig en vacker dag. 

För att illustrera mina funderingar tycker jag att askfatet överst på Brobergs askfatsida ser snyggt men odugligt ut (för korta diken) medan det längst ner (och ett par av de andra) ser bra ut map dikena. Skulle jag välja ett som ser snyggt OCH bra ut skulle det bli "Askfat Porslin Prestige" förutsatt att det är ganska stort så dikena håller önskad längd. Men priset gör att det aldrig kommer att hända. Ever.

/LGO


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Askfat16:02 den 30 oktober 2007Pär J.
      N Askfat13:14 den 31 oktober 2007Pär J.
           N Askfat13:38 den 31 oktober 2007Ouch
                N Askfat17:36 den 31 oktober 2007Henrik G
                     N Askfat09:52 den 1 november 2007Murre
                          N VILL HA!!!!!!!!!!!!21:50 den 3 november 2007Ben
                          N Askfat00:23 den 4 november 2007Tony
      N Askfat16:05 den 30 oktober 2007Steffo
      N Askfat22:50 den 30 oktober 2007Daniel P
      N Askfat00:31 den 31 oktober 2007LGO