Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Hafströms of Sweden (Sweden/Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2007-11-04 14:46:47

Hej! 

Denna gång en "svensk" produkt, iaf märket är svenskt... De använder nicaraguansk tobak, så lika svensk som Carlscorona-cigarrerna blir det inte... men här kommer mina kommentarer och betyg iaf: 

Facon: Robusto gissningsvis, finns bara en facon?
Bild: www.flickr.com/photos/10578054@N02/1856510214/
Pris: Minns ej, men en bit över 100-lappen, 120?
Röktid: 70-95 minuter 

Kommentarer: Röken är vit och draget är mycket bra. Smakar först bara tobak, men ganska snart kom mandel, brödighet och russin. Efter hand kommer även lite nötighet (om än väldigt lite) samt ceder. Brinner imponerande rakt och fint, och den marmormönstrat vita askan hänger också kvar mycket bra (efter 3cm lät jag askan lägga sig i askfatet, men den hade nog hållt en bit till). Cigarren har full kropp och styrka. Kan tänka mig att denna cigarr tjänar mycket på lagring (detta ex var dock bara ca ett halvår). Täckbladet har en ljus maduro-brun färg och utan tydliga vener eller andra ojämnheter. 
Gördeln är blankt mörkblå med guldfärgade kanter text, Waldemar Hafström är avbildad också (mer om vem han var på www.hafstromsofsweden.com ). 
Priset är för högt, men inte helt utanför rimlighetens gräns då den är gjord i Sverige och då konstruktionen är förstklassig liksom brandegenskaperna. Mycket god och kul att ha provat som jämförelse, men knappast något jag köper lådor av. Kanske ett par för långtidslagring då... 
Tyvärr hade täckbladet lossnat lite i toppen pga ovarsam hantering av mig själv, men det löste sig mha "survival-kit alá mascaraborste" (cellolosa), det funkade perfekt! Tack för denna gåvan Joppe! Den kom verkligen till pass nu. 

Betyg: Plus för komplexitet, konstruktion och brandegenskaper. Jag ger denna cigarr en stark fyra av fem möjliga (möjligen en svag femma efter längre lagring?). 

---[ Övrig info ]---------------------------

www.hafstromsofsweden.com: 
"
The Hafström brand is comprised of a masterful blend of exquisite tobaccos, a thrilling flavour-characteristic, that reminds of how real Cubancigars were made a long time ago. 
Only Cuban seed tobaccos are culled into a rich and aromatic binder and filler. The crop is grown in the fertile, dark soil in Jalapa Valley, Esteli, Nicaragua. It gives an unbelievably smooth quality, rich texture and taste to the cigar, due to the conservative yield of the original harvest and the painstaking scrupulous selection of only the finest tobaccos from that harvest.

Each and every cigar is then hand-rolled into a distinctive elegantly finished premium cigar.
"


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Hafströms of Sweden (Sweden/Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg14:46 den 4 november 2007Daniel P
      N Inköpt, var?14:54 den 4 november 2007COJ
           N Malmö, Lilla torget. n/t15:55 den 4 november 2007Daniel P
                N Inte F-N...16:20 den 4 november 2007COJ
                     N Så hette det ja, jag som trodde... äh... n/t20:03 den 8 november 2007Daniel P
      N knappast något jag köper lådor av. Kanske ett par för långtidslagring då... 14:54 den 4 november 2007Daniel P
      N Hafströms of Sweden 15:19 den 4 november 2007Pyro
           N Hafströms of Sweden 15:54 den 4 november 2007Daniel P
                N Hafströms of Sweden 07:55 den 5 november 2007CJ Åkerberg
                     N Hafströms of Sweden 20:13 den 8 november 2007Daniel P
                          N Hafströms of Sweden 22:33 den 8 november 2007CJ Åkerberg