Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Man ska ju aldrig ...
Skrivet av: Pyro
Tid: 2007-11-05 20:20:53

...döma ut en cigarr efter endast ett försök! Så nu vill jag revidera mitt tidigare omdöme med en mer positiv attityd!

Jag bytte till mig ett par Gispert Robusto i natural och maduro av Peter Uppsala för en tid sedan. Då vädret inte var det bästa idag parallellrökte jag en av varje då jag ärligt talat inte hade några större förväntningar på någon av dem:

NATURAL (färsk)
Fin konstruktion men väldigt många lager under capen vilket gjorde den lite svårklippt! Bra drag. Mild och fin inledning helt utan störande inslag. Svartmelerad aska och lite ojämn förbränning i början. Blev långsamt ännu bättre med relativt stor munfullhet trots sin mildhet. En mer än ok mild cigarr till ett väldigt bra pris! Förmodligen bra både till nybörjare och som bjudcigarr.

MADURO (ett år gammal)
Tydligt boxpressad, ok konstruktion men en smula tight drag. Inledningsvis lite fylligare, kryddigare och sötare än naturalen. Vit och fast aska. En lite avig, svagt bitter och örtig bismak trädde fram! Efter 1/3 var smaken lite sötare och örtigheten hade gått över i en fadd nötighet. En "sådär" cigarr med den enligt min mening typiska jolmiga baksidan av madurokaraktären som man ibland stöter på! Eventuellt bidrog det halvdanna draget till den lite trista smaken efter halva cigarren.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Gispert20:54 den 30 augusti 2006Arne
      N Gispert Robusto natural...22:12 den 30 augusti 2006Pyro
           N Man ska ju aldrig ...20:20 den 5 november 2007Pyro
                N Man ska ju aldrig ...22:27 den 5 november 2007leffe