Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: En stilla undran
Skrivet av: bidevind
Tid: 2007-11-21 09:48:24

I B-uppsatsen ”Rättvisemärkt tobak – en alternativ lösning på den brasilianske tobaksodlarens dilemma” har författaren tre huvudteser. En är att rättvisemärkt tobak  kanske kan lindra nackdelarna i det som kallas odlarens dilemma. Jag har inget att invända mot den tankegången och har inte tagit upp den. Det har redan gjorts av andra här.
 
En annan huvudpunkt är nackdelarna i odlarens dilemma. Jag har inget att invända mot den tankegången och har inte tagit upp den. Det har redan gjorts av andra här (vad beträffar livsmedel, frågan är inte tobaksspecifik).

En tredje huvudpunkt i uppsatsen är fördelarna i odlarens dilemma. Jag har inget att invända mot den tankegången och har redan tagit upp den eftersom ingen annan har gjort det.

Alla tre huvudpunkter är alltså redan berörda av mig eller någon annan och ingen av oss har så vitt jag kan se uttryckt avvikande åsikt på någon avgörande punkt  i det som utgör uppsatsens tre huvudspår.

Uppsatsförfattaren hänvisar till samma källa som jag. Han uttrycker sig på liknande sätt som jag. Han säger att tobak är den mest fördelaktiga grödan att odla, precis som jag, och att därför jordbrukaren ”väljer” (författarens ordval) att odla tobak. Han säger att tobak är ”lukrativ” att odla, i synnerhet för småbrukaren och påpekar, precis som jag, att exempelvis majs kräver mycket större arealer än tobak för att generera samma inkomst. Författaren pekar också på, precis som jag , att inkomsten från tobaksodlingen är tillförlitlig och förutsägbar.

I övrigt, bland annat i beskrivningen av de svåra förhållandena har, som jag nämnt tidigare,  mycket redan tagits upp av andra här på tråden, av naturliga skäl dock inte lika detaljerat som i denna över 40-sidiga uppsats. Jag noterar att författaren framhåller ekologisk odling, precis som jag, som ett sätt att lindra plågorna för odlarna. Han pekar också på att världsbanken bland annat uppmanar Brasilien att rikta fokus på att öka det ekonomiska välståndet i landet som ett sätt att komma till rätta med problem som till exempel barnarbete. Jag har tidigare ägnat ganska många ord åt att säga hur viktigt det är att göra resan från fattigdom till rikedom så kort som möjlig. Det är under den resans gång som chansen ökar att först informella och sedan formella ”goda” institutioner uppstår i dessa länder, en viktig förutsättning för god utbildning och drägliga villkor för alla.

Jörgen har nu valt att gå ut i konfrontativa ordalag och jag har faktiskt ingen större lust att plocka upp den kastade handsken. I den länk han tillhandahållit påstås att ”befolkningen tvingas till att odla tobak i stället för att odla mat.” Det är med förlov sagt trams! Är det Phol Pot och hans hejdukar i de Röda Khmererna som reinkarnerat som elaka tobaksuppköpare? Har de jagat ut  hela Nicaraguas befolkningen på fälten för att odla tobak och långsamt plåga dem till döds på känt maoistiskt manér?

Måhända går det att hårddra nackdelarna i det så kallade dilemmat  dithän att det kan kallas tvingande för ett antal odlare. Men alla? Ständigt och jämt? Oavsett konsumentmakt via eventuella marknadsaktioner? Oavsett framtida välståndsökning i landet? Och är det alltid en enkelriktad gata? Är det verkligen aldrig någon som av de multinationella livsmedelsföretagen ”tvingas” odla den mindre lönsamma maten istället för den mycket lönsammare tobaken?

Dessa frågor och hur man uttrycker sig är långt ifrån oviktiga spörsmål för rökare med tanke på deras utsatta läge i det som kallas för den utvecklade delen av världen och vad de där dagligdags beskylls för. Jag måste säga att jag finner det bedrövligt att det ska vara så svårt till och med bland rökare att föra ett samtal om dessa ting utan att det hotar att urarta till pajkastning. Jag tycker både  ”tobakens barn” och rökarna själva är värda mer än så.

Min fråga kvarstår således. Och så länge en trovärdig källa som styrker det märkliga uttalandet om befolkningen i Nicaragua och deras öden på tobaksfälten inte presenterats vidhåller jag att det kan vara så att vi har att göra med rökmotståndarnas vanliga lögner.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Tobakens Barn11:11 den 20 november 2007Magnus (Gävle)
      N För den som vill förkovra sig i...12:13 den 21 november 2007Bukfaçon
      N Tobakens Barn11:58 den 20 november 2007bidevind
           N Tobakens Barn12:59 den 20 november 2007Pär J.
                N A.Turrent organic13:32 den 20 november 2007Magnus (Gävle)
      N Tobakens Barn12:47 den 20 november 2007Jörgen
           N Nu skall vi....13:28 den 20 november 2007COJ
                N Länder13:45 den 20 november 2007Magnus (Gävle)
                N Nu skall vi....13:51 den 20 november 2007bidevind
                     N Nu skall vi....14:21 den 20 november 2007Magnus (Gävle)
                          N Läsvärt...14:35 den 20 november 2007Jörgen
                          N Nu skall vi....14:52 den 20 november 2007COJ
                               N Nu skall vi....16:08 den 20 november 2007bidevind
                                    N Nu skall vi....16:18 den 20 november 2007Magnus (Gävle)
                                    N Nu handlade ju...16:19 den 20 november 2007Jörgen
                                         N Nu handlade ju...17:55 den 20 november 2007bidevind
                     N Barnarbete...16:54 den 20 november 2007Peter (Hällingsjö Herfing Militia)
                          N Barnarbete...17:07 den 20 november 2007Magnus (Gävle)
      N Tobakens Barn16:38 den 20 november 2007LGO
           N Fair Trade-garre16:43 den 20 november 2007Magnus (Gävle)
                N Man är jävligt naiv...18:05 den 20 november 2007Henrik G
                     N Vad händer om man dubbelklickar på "Skicka "18:10 den 20 november 2007Tony
                          N Vad händer om man dubbelklickar på "Skicka "18:26 den 20 november 2007Henrik G
                     N krav kontra fairtrade20:50 den 20 november 2007LinusM
                          N krav kontra fairtrade20:53 den 20 november 2007LinusM
                N Man är jävligt naiv...18:05 den 20 november 2007Henrik G
                     N Man är jävligt naiv...18:49 den 20 november 2007Magnus (Gävle)
                          N Man är jävligt naiv...19:06 den 20 november 2007Henrik G
                               N No offense taken!20:09 den 20 november 2007Magnus (Gävle)
                               N En stilla undran20:26 den 20 november 2007bidevind
                                    N En stilla undran20:51 den 20 november 2007Jörgen
                                         N länken funkar inte Jörgen. Men jag är intresserad! N/T21:41 den 20 november 2007Magnus (Gävle)
                                              N Smugit in ett blanktecken21:49 den 20 november 2007COJ
                                         N En stilla undran09:48 den 21 november 2007bidevind