Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Provrökning av Edmundo Dantes
Skrivet av: Ouch
Tid: 2007-11-21 21:19:38

Edmundo Dantes, Exclusivo Mexico 2007, vitola 109, tillverkad i 600 lådor med 25 st i varje. Stor cigarr, väldigt färsk också.  Normalt skulle väl färskheten inte vara ett recept för en trevlig cigarrupplevelse, men oj vad man kan bedra sig...jag måste bara berätta!

Mycket vacker cigarr, välkonstruerad, perfekt drag efter snoppningen men ingen särskild arom vid torrökning. Idag är det ett glas vatten till cigarren som gäller så att jag inte går miste om några smakupplevelser. Smaken efter tändningen började med en svag aning av kryddat vin, nästan en aning av glögg faktiskt, och utvecklade sig efter en stund till en tydlig smak av pepparkaka. Jag kom just på det - smaken är som en återhållen variant av en polsk pepparkaka med körsbärsfyllning som jag åt upp en burk av häromleden! Jag har bara rökt en 5 cm av cigarren och undrar vad som väntar. Rökutvecklingen är om inte enorm så i alla fall mycket bra. Lite snedbrand men inget som inte gått att justera med rotation och en liten 

Det smyger sig på en cederton som så sakteliga lägger sig jämsides pepparkakan. Samtidigt så börjar smaken bli pepprigare på läpparna men allt är relativt lugnt än så länge. Jag har dock definivt inte somnat av tristess än! Det infinner sig en period av balans och lugn halvvägs ner och smaken påminner mig nu rätt mycket om en korsning mellan en Monte 2:a och en Sir Winston. Jag kanske inbillar mig detta, men blenden skulle faktiskt vara en mix av Montecristo och H.Upman enligt andra källor. Delikat är det i alla fall! 

Inne på den sista tredjedelen har pepprigheten försvunnit och ersätts av maffigare trätoner. Pepprigheten kommer tillbaka efter ett uppehåll, puh, den här cigarren varar länge! Tur att jag sitter ner - det börjar kännas i huvudet nu... Return of the Ginger Snaps - ingefäran ger sig inte utan kommer tillbaka igen och den bitterhet som började smyga sig på vid ett par bloss har försvunnit igen. Bara 5 cm kvar av cigarren nu och den smakar forfarande fantastiskt! Det börjar att bita i tungan så det är väl bara en tidsfråga innan den blir för skarp. Jag känner mig mätt så jag lägger den ifrån mig. 

Helt unik upplevelse - i alla fall för mig. Jag är väldigt glad att jag köpte de här cigarrerna och det skall bli oerhört spännande att röka upp dem de närmaste tio åren. Jag hoppas att ni andra som köpte också tycker om dem - annars vet ni någon som inte säger nej till en reklamation!


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Provrökning av Edmundo Dantes 21:19 den 21 november 2007Ouch
      N Provrökning av Edmundo Dantes 21:30 den 21 november 2007Bukfaçon
           N Provrökning av Edmundo Dantes 21:40 den 21 november 2007COJ
                N Glömde...21:42 den 21 november 2007COJ
                     N Glömde...21:55 den 21 november 2007Ouch
                          N Glömde...10:18 den 22 november 2007Magnus (Gävle)
                               N Glömde...13:10 den 22 november 2007salberto
                                    N Glömde...17:14 den 22 november 2007Ouch
                                         N Glömde...04:13 den 23 november 2007Jimmy
                                              N Glömde...07:30 den 23 november 2007Puffarn
                                                   N Glömde...08:56 den 23 november 2007salberto
                                                        N Glömde...12:15 den 23 november 2007Lasse P
                                                             N Ouch!12:23 den 23 november 2007Bukfaçon
                                                                  N Ouch!12:50 den 23 november 2007Gurra
                                                                       N Ouch!15:25 den 23 november 2007Ouch
                                                                            N Ouch!19:29 den 23 november 2007Ouch
      N Julrökning av Edmundo Dantes 18:46 den 26 december 2007Bukfaçon
           N Julrökning av Edmundo Dantes 23:27 den 26 december 2007Ouch
                N Bra, då får du...00:53 den 3 januari 2008Bukfaçon