Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Vilka fynd! (tror jag...)
Skrivet av: Bukfaçon
Tid: 2007-12-08 16:54:43

Jag har sedan en tid letat efter två ganska kända böcker om tobak: Boken om Tobak av Övre Richter Frick samt boken Tobak av Kjell Collin. Dessa torde utan tvekan kunna kallas klassiker inom vårt ämnesområde.

Häromdagen kom jag på att min granne var antikvarist, så jag sporde honom huruvida dessa böcker fanns att få tag i. Svar: "Jodå, kom förbi antikvariatet på lördag så skall vi se vad jag har."

Sagt och gjort; idag vid lunchtid gick jag ut på en liten promenad här i min lilla stad, i akt och mening att förära antivariatet en visit. Och vad skådade jag där om inte bägge böckerna, i originalupplagor därtill (1934 resp. 1963). Collins' Tobak hade dessutom kvar skyddsomslaget med sina intressanta illustrationer. 

(På omslaget fanns bland annat avbildat: en cigarr i form av en pipa, en toskansk cigarr med två gördlar; en i var ända; samt en liten låda med cigarr och tändstickor med det intressanta och tankeväckande namnet "Extrasex"! )

Vad jag betalade? Totalt Kr 260:--!

En skön adventshelg med både goda cigarrer och dito litteratur tillönskar jag er alla!

B


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Vilka fynd! (tror jag...)16:54 den 8 december 2007Bukfaçon
      N Vilka fynd! (tror jag...)20:03 den 8 december 2007higgins
           N Vilka fynd! (tror jag...)22:52 den 8 december 2007LGO
                N Vilka fynd! (tror jag...)00:10 den 9 december 2007Bukfaçon
                     N Vill rekommendera "Alla Rökares bok"11:15 den 9 december 2007Peter (Hällingsjö Herfing Militia)
                          N Vill rekommendera "Alla Rökares bok"14:04 den 9 december 2007Bukfaçon
                          N Vill rekommendera "Alla Rökares bok"01:23 den 5 januari 2008LGO
                               N Vill rekommendera "Alla Rökares bok"15:09 den 5 januari 2008EG
      N Måste få bjuda på ett citat!19:36 den 10 december 2007Bukfaçon
           N Måste få bjuda på ett citat!23:30 den 9 januari 2008Daniel Z-S