Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Bäbyskatt
Skrivet av: bidevind
Tid: 2007-12-13 13:14:32

På förekommen anledning (oroliga "skeppare" tullar och dylikt) dristar jag mig till att störa lugnet på denna plats i cyberrymden. Jag försvarar mig med att frågan kommer upp ideligen, och inte av mig. Den som tar illa upp får väl skälla då, det bjuder jag på. Eller helt enkelt låta bli att läsa.

Jag vill inte framstå som tjatig och jag har sagt det förut. Men det finns tillfällen då människor behöver samla sig, sätta ner foten och ryta "stopp - hit men inte längre!". Det kan gälla överviktiga som nekas sjukvård (höftoperation) och tvingas leva med outhärdlig smärta varje dag därför att de har ett för högt body mass index (BMI). Det hände nyligen i England. Det vet de läsare som kollar ibland på Forces Int. Med den måttstock engelska byråkrater/läkare använder blir väl ungefär halva det brittiska rugbylaget - vältränade män i fysisk topptrim utan operation om de skadar höften och skulle behöva operation, de har också för högt BMI. De är ofta ganska korta och kraftiga, annars skulle de inte vara så duktiga som de är i rugby.

Det gäller kvinnan i Sverige som nekades tandvård därför att hon var rökare. Och så vidare, exemplen är förskräckande många och upprörande varenda ett av dem. I synnerhet när man betänker att sjukvårdslagen i Sverige är avsedd att gälla alla medborgare och garantera sjukvård för alla.

Och det gäller naturligtvis skatt och tull på cigarrer. Dessa pålagor har inte heller med hälsa att göra i någon större utsträckning. Det har med social ingenjörskonst och social kontroll att göra. Det är politikerklassen och andra eliter i samhället som vill visa att det är de som bestämmer var skåpet ska stå även när de klampar in på områden där de inte borde befinna sig.

Det är din och min uppgift - nära nog en medborgerlig plikt, vill jag påstå - att tala om för politiker att de är satta att tjäna oss, inte tvärt om. De glömma detta hela tiden.

De tullar och skatter som är en återkommande historia i många inlägg här är ett led i politikernas arbete mot ett "tobaksfritt Europa" - de kallar det själva så - som hägrar vid horisonten, ett arbete som sammanfattas i ett EU-fördrag som Sverige skrivit under och där just skatter är ett verktyg som ska användas flitigt för att göra Europa tobaksfritt om några år. Det hänvisas mycket till "vetenskapliga"  amsagor om tobakens skadeverkningar.  Dessa staplas ovanpå varandra till den milda grad att EU i en finstilt undertext tar avstånd från alltihop genom att säga att det som står där inte nödvändigtvis överensstämmer med EU:s syn på frågan. Det är sådana texter politikerna sedan reser hem till respektive länder och hänvisar till när de höjer tobaksskatten.

Det är inte nödvändigt att gå till EU för att se hur lögnens anatomi ser ut. Det räcker gott att läsa riksdagsprotokoll från den svenska riksdagen och vad som där sägs om tobakslagen och motiveringen för rökförbud. En riksdagsman har till och med mage att hänvisa till allergi mot tobaksrök! Vetenskapsmännen har letat i decennier. Ingen har någonsin lyckats finna några allergener i tobaksrök. Det finns inga, vetenskapligt sett. Därmed inte sagt att det inte ska finnas röfria miljöer på lokal, men att till på köpet med lögnen som hjälp, lagstifta om 100 procents valmöjlighet för icke-rökarna och noll procents valmöjlighet för rökarna får åtminstone mig att undra om politikerna har gått som en man ur plenisalen och slängt sina etiska kompasser i strömmen utanför riksdagshuset.

Vi må rösta på olika politiker, men jag anser att det är vår förbannade skyldighet att kontakta våra "egna" politiker och fråga vad de menar med att lagstifta på sådan obefintlig vetenskaplig grund som i bland annat exemplet ovan.

Den som inte tror att rökare protesterar har möjligtvis blivit förledd att tro så på grund av massmedias tystnad om sådant. Bara för några dagar sedan marscherade 10 000 arga rökare genom Paris gator! Jag såg inte en rad om detta i den svenska dagspressen.

Sätt ner foten - för rökarnas och alla människors skull! Annars blir det förmodligen snart bäbyskatt med hänvisning till klimatförändringen, för övrigt en fråga som även den drivs med hjälp av mycket junkscience. Jo, det finns redan sådana tankegångar samt tankar om en årlig avgift på föräldrarna eftersom de smutsar ner atmosfären med sin avkomma. Den som inte tror mig kan ju läsa följande och även gå vidare till originaltexten: forces.org/News_Portal/news_viewer.php?id=620
Baby Tax. Kanske någon tänker att detta aldrig kan bli verklighet. Fan trot! Vem skulle för 20 år sedan ha trott att rökare skulle avlida därför att de nekas sjukvård!


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Bäbyskatt13:14 den 13 december 2007bidevind
      N Det går att göra nåt.08:02 den 14 december 2007Beppo
           N Det går att göra nåt.12:42 den 14 december 2007Svante Edqvist
                N Det går att göra nåt.14:17 den 14 december 2007Bukfaçon
                     N Det går att göra nåt.16:43 den 14 december 2007LGO
                          N Det går att göra nåt.17:42 den 14 december 2007Bukfaçon
                               N Det går att göra nåt.07:20 den 15 december 2007higgins
                     N Det går att göra nåt.08:05 den 15 december 2007bidevind
                N Det går att göra nåt.16:10 den 14 december 2007bidevind
                N Det går att göra nåt.08:01 den 15 december 2007bidevind
                N Det går att göra nåt.08:07 den 15 december 2007bidevind
      N Bäbyskatt14:53 den 13 december 2007higgins