Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Bäste COJ m.fl.!
Skrivet av: Bukfaçon
Tid: 2007-12-17 12:01:54

Jag har idag på förmiddagen fått information från Tändsticksmuseet (f.ö. beläget här i min kommun) angående tändstickors kemikalier.

Svaret på din fråga COJ är att INGA svensktillverkade tändstickor (av normaltyp) är indränkta i kemikalier! Svenska tändstickor som tillverkas i Vetlanda resp. Tidaholm är endast överdragna med ett ytterst tunt skikt av livsmedels-paraffin. Detta paraffin är smak- & luktfritt och används alltså även i livsmedelsindustrin. Mängden paraffin jämfört med mängden aspträ är ytterst marginell, men har funktion av dels vätskebarriär, dels som s.k. sekundärbränsle. Praffinet förbränns totalt innan det når cigarren. Jag och andra i denna tråda kan ju själva vittna om att det är svårt eller direkt omöjligt att uppfatta några paraffinavgaser i cigarrens smak.

Tändsatsen består förvisso av kemikalier, men sedan 1992 innehåller svenska tändstickors tändsats varken svavel eller tungmetaller. Solstickan är alltså en tändsticka som är både miljövänlig och har en fin "biverkan" med sin välgörenhetsfunktion. Svenska cigarrister kan därför lugnt fortsätta att tända sina cigarrer med Solstickans tändstickor av normaltyp (d.v.s. de vanliga eller de som kallas "extra långa", ca 10 cm).

Man kan dessutom konstatera att sådana välkända cigarrister som Anwer Bati, Lew Rothman (JR Cigars), Herbert Nilsson (f.d. Frans Suell Cigars), Kjell Collin, Mikael Kurpatow (Bergstrand), Erik Lindfelt m.fl. alla i sina böcker eller på sina hemsidor, ger tändstickans sitt klartecken såsom tändmetod på cigarrer.

Slutligen så visar enligt min mening en del av inläggen i denna tråd, men även i andra trådar på detta och andra forum, att det inom cigarrernas värld finns alldeles för många myter om cigarrökning. I många fall har dessa myter en historisk rationell bakgrund (ex.vis var det kanske fordomdags olämpligt att tända sin cigarr med tändstickor med sitt svavel- & tungmetallinnehåll) medan det i andra fall kan vara rena felaktigheter och ovetenskapliga förhållanden som givit upphov till en eller annan cigarr-regel. Jag efterlyser lite sans och eftertänksamhet i vår cigarrvärld.

Ta snoppningen som exempel: det enda som är viktigt är att man snoppar så att man inte skadar cigarren. Huruvida en giljotin, v-cutter, punch eller sax är bäst, handlar bara om tycke, smak och vana. 

Samma med tändningen, det viktiga är att man får en jämn och bra tändning, att om- & täckbladen tänds jämnt, för då slipper man mycket elände med snedbrinning etc. Om man sen föredrar tändstickor, torch, cedersticka eller vanlig gaständare, ja, det är egentligen bara tycke, smak och vana.

Med dessa förhoppningsvis kloka ord ber jag att få önska alla medcigarrister i vårt långa land EN GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR! Må ni få röka många goda cigarrer under ledigheterna! Nu skall jag röka cigarrer i.st.f. att diskutera dem.

B


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?16:12 den 16 december 2007Xnarpom
      N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?17:08 den 16 december 2007Magnus (Gävle)
           N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?17:27 den 16 december 2007RockHolger
                N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?18:03 den 16 december 2007Bukfaçon
                     N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?18:18 den 16 december 2007COJ
                          N Nej, nej, nej!18:37 den 16 december 2007Bukfaçon
                               N Nej, nej, nej!18:46 den 16 december 2007jappe
                               N Bäste 22:19 den 16 december 2007COJ
                                    N Bäste COJ m.fl.!12:01 den 17 december 2007Bukfaçon
                                         N Bäste COJ m.fl.!12:44 den 17 december 2007COJ
                                              N Jag tror Du får läsa mitt inlägg igen...13:24 den 17 december 2007Bukfaçon
                                                   N Tackar!13:30 den 17 december 2007Magnus (Gävle)
                                                        N Tackar!22:43 den 17 december 2007Bukfaçon
                                                             N Tackar!10:22 den 18 december 2007Magnus (Gävle)
                                    N Angående kemikalier i tändsticksträet...10:10 den 17 december 2007Pyro
                                         N Angående kemikalier i tändsticksträet...10:19 den 17 december 2007Lars
                N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?18:27 den 16 december 2007Janne Gbg
                     N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?19:00 den 16 december 2007Mr.T
                          N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?19:20 den 16 december 2007Steffo
                     N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?19:01 den 16 december 2007mkz
                          N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?19:07 den 16 december 2007Daniel P
                               N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?16:04 den 17 december 2007Peter (Hällingsjö Herfing Militia)
                               N Jag tänder på spisplattan19:21 den 16 december 2007Ko-mike R-n
                               N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?22:36 den 16 december 2007legr
                                    N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?23:01 den 16 december 2007TJ
                                         N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?23:33 den 16 december 2007LGO
                                              N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?00:06 den 17 december 2007Samuel
      N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?09:00 den 17 december 2007Martin Nilsson
      N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?10:56 den 17 december 2007Hazzard
           N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?12:58 den 18 december 2007Peter_nrk
      N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?22:20 den 21 december 2007Xnarpom
      N Vad använder Ni för att tända Cigarrerna?08:40 den 29 december 2007MT