Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Padron Aniversary 1964 (Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2008-01-01 22:57:31

Så dags för att beta av en cigarr som jag fick som vinst på Carlscoronas limericktävling september 2006. Legat i ~65 procent RF. 

Facon: Squarepressed.
Paket: ?. 
Pris: ?. 
Röktid: 50-70 minuter. 

Kommentarer: Numrerad; No 093413. Puffades på kvällen 2008-01-01 på balkongen hemma. Mycket nötighet direkt från start. Efter hand kommer även vitpeppar och lite mandel och mörk choklad. Efter halva cigarren gifter sig smakerna ordentligt och smakar underbart. Tydlig squarepress men ändå mjuka kanter. Täckbladet är slätt och fint utan markerade vener, och konstruktionen liksom draget är jättebra. Cigarren brinner rakt och lämnar en marmormönstrad grå/svart aska som hänger kvar bra, om än lite spräcklig. Cigarren har medel kropp och styrka. 

Betyg: Plus för smakerna och konstruktionen. Inga minus. Jag ger denna cigarr en 4:a av 5 möjliga. 

---[ Övrig info ]------------------------

Cigar Aficionado: 
Rating 86. 

whiteash.com: 
"
The Padron family delivers only the finest, handmade, complex cigars with the flavor of the Cuban heritage out of which the Padrón recipe was born. All tobacco in this line is sun-grown habano (ehm, alltså bara frön som stammar från Kuba. Egen kommentar) that is aged for a minimum of two and one-half years. This line offers exceptional quality and value.   
The Padron family began manufacturing cigars by hand in Miami in 1964 using the experience of their Cuban forefathers who began making cigars in 1853. Only Cuban-seed tobaccos are used in the manufacturing of this medium-to-full-bodied range from all Nicaraguan tobaccos in factories in Honduras and Nicaragua. 
"

Info från Brobergs hemsida: 
"
Padrons familjerötter kommer ursprungligen från Kanarieöarna. I mitten av 1800 talet flyttade man till Kuba där familjen odlade och preparerade cigarrtobak. 

Jose O. Padron startade märket Padron1964 i Florida, ditt han flytt 1961 undan revolutionen på Kuba.

Från 1974 började man tillverka sina cigarrer i Nicaragua och sedan även i Honduras. I dag äger man en del plantager själva. De använder frön från Kuba och all tobak, omblad, inlaga och täckblad odlas direkt under solen i Nicaragua. 

Delicias och Churchill är medium till full i styrka med smakrik kryddig karaktär. Anniversary line togs fram för att fira 30 årsdagen av skapandet av märket. 1964 Anniversary Series Diplomatica är en boxpressed Churchill med full kraft och arom. 
"


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Padron Aniversary 1964 (Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg22:57 den 1 januari 2008Daniel P
      N En av de bästa cigarrerna som finns EMM N/T20:47 den 2 januari 2008CTT
      N Padron Aniversary 1964 (Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg10:11 den 2 januari 2008CTT
           N Padron Aniversary 1964 (Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg10:22 den 2 januari 2008PerR
           N Padron Aniversary 1964 (Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg11:54 den 2 januari 2008Daniel P
                N Padron Aniversary 1964 (Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg11:56 den 2 januari 2008Daniel P