Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: En hoper erfarenheter, av cigarrer bland annat...
Skrivet av: Tony
Tid: 2008-01-02 16:04:02

Jul- och nyårshelgen tillbringades med släkten, vilket för min del innebar att jag inte hade mölighet att röka inomhus. Eftersom jag i mitt eget hem har soffan som primär rökruta innebar detta att blott två cigarrer påbörjades under de elva dagar jag var borta, ett snabbt konstaterande ger vid handen att jag inte uppskattar att röka cigarr vare sig i kyla eller gåendes. En viss förtröstan infann sig därför under transporten hem, till bland annat tidigare nämnd soffa, och jag började lägga upp vissa planer på vad som skulle gå upp i rök under gårdagens kväll. Under den sista etappen mot hemmet stannade jag till vid den lokala affären och gjorde lite inköp då mitt kylskåp givetvis var tämligen urplockat inför min julvistelse. Matkassarna innehöll därmed en del kylvaror...vilka kräver kyla för att hålla den kvalitet jag förväntar mig av just kylvaror. 
Nåväl, till slut kunde jag nöjt sätta nyckeln i dörren och glida in i min lägenhet då en diskret, lätt störande doft, smög sig på. Inget att haka upp sig på, tänkte jag och hängde av mig mina kläder och gick vidare in. Jag hade trots allt varit borta närmare två veckor, kanske det var dags att vädra lite. Nästa steg blev att lägga in matvarorna i kylskåpet och sedan så smått börja välja och vraka lite i humidoren. Planen föll dock platt till marken då jag gläntade på kylskåpsdörren, doften som slog emot mig gick inte av för hackor...och lemmi tell something brothers, doften av lätt ruttnade kycklinglever och dito laxfiléer är inte att leka med. Snabbt insåg jag att mitt kylskåp, med välfyllt litet frysfack, hade sedan min avresa packat ihop och dragit sin sista suck... 
I stället för att tillbringa den närmsta tiden med njutning av mer väldoftande tingestar fick jag istället starta en grovsanering av köket och slänga innehållet i den gamla Electroluxen...inget jag kan rekommendera.

Först en timme senare kunde jag slå mig till ro i soffan och välförtjänt ägna en stund åt den sedan länge emotsedda njutningen...worth waiting for. Jag började med ett säkert kort; en Padron Londres i maduro. Lådan jag har är bara några månader gammal, men Padrons standardserie levererar alltid!
Efter denna cigarr tog jag en kort paus och åt lite av den mat jag köpt hem, jag vet ju inte hur länge den håller, för att därefter åter botanisera i humidoren. Valet föll denna gång på ytterligare en en Padron, den här gången en PAM Diplomaticos. Dessvärre var jag här tvungen att konstatera att detta inte är en cigarr för mig, förvisso smakfull men allt för vek i smaken och doften av rutten kycklinglever satt fortfarande kvar någonstans i ryggmärgen. Detta var min tredje Diplomaticos och nu blir det inga fler, kanske någon av de andra faconerna...men kanske hellre en låda Londres till.

I skrivandes stund har jag just avslutat beställningen av ett nytt kylskåp och cigarrbudgeten har fått sig ett rejält bett i kanten. Å andra sidan njuter jag nu en Genuine 1958 Counterfeit Corona Major, tack för den Pyro. Begreppet "prisvärdhet" har åter tagit ett kliv upp på piedestalen.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N En hoper erfarenheter, av cigarrer bland annat...16:04 den 2 januari 2008Tony
      N En hoper erfarenheter, av cigarrer bland annat...16:39 den 2 januari 2008Lars
           N En hoper erfarenheter, av cigarrer bland annat...16:56 den 2 januari 2008Magnus (Gävle)
                N Ja just det...17:49 den 2 januari 2008Tony