Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Flor de Rafael Gonzalez (Cuba) - Mina egna kommentarer och betyg
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2008-01-10 00:20:29

Fick en lonsdale (tror jag det var) från MK i april -07; 
Facon: Lonsdale? (6½x42). 
Paket: Låda/bundle om 25? 
Pris: Någon som kan komplettera? 
Röktid: 55-75 minuter. 

Kommentarer: Täckbladet sprack lite vid snoppning, men var lätt ordnat med lite cellulosa från Joppe . Cigarren har ett mellanbrunt (colorado maduro?) täckblad med en del ganska tydliga vener och lite ojämnt i strukturen. Aningen hårt drag, men kan varit lite i underkant med snoppningen. Snoppade den ytterligare en mm (fick laga igen...) och då blev draget aningen bättre om än fortfarande aningen åt det hårdare hållet. Smaker av mandel, nötter och grädde. Efter hand kom även lite pepprighet i bakgrunden. Askan hänger kvar bra (är den verkligen maskinstoppad?) är svartgrå och ganska kompakt utan minsta antydan till spretighet. 3 cm askpelare var inga problem alls. 
Jag vet inte hur gammal denna är ( MK, hjälp! ), men den är defintivit minst ett år med tanke på gräddigheten *gissning*
Cigarren är medium i kropp och mild styrka. Fräste och "piffade till" vid ett par tillfällen, antar att det var baggar som gick upp i rök - trevligt! Där fick dom! >

Betyg: Plus för gräddighet och litet plus för komplexitet och aska. Minus för det spröda och lite ojämna täckbladet. Lagringstiden tror jag trissar upp betyget från en stark trea, men kan ändå inte låta bli att ge denna cigarr en svag fyra av fem möjliga. 

---[ Övrig info ]----------------
Tillverkaren (cut'n'paste från tidigare inlägg här på forumet): 
"These cigars have been manufactured from a secret blend of pure Vuelta Abajo tobaccos selected by the Marquez Rafael Gonzalez, Grandee og Spain. For more than 20 years this blend has existed. 
In order that the Connoissoeur may fully appreciate the prefect fragrance they should be smoked either WITHIN ONE MONTH of the date of shipment from Havana or should e CAREFULLY MATURED FOR ABOUT ONE YEAR. 
"

[Det sista för att undvika en (populärt kallad) "sjuk period"]. 
Dessa är lite oklart om de är handrullade eller inte, allmänna uppfattningen verkar vara maskinstoppad men att omblad/täckblad är handrullat. 


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Flor de Rafael Gonzalez (Cuba) - Mina egna kommentarer och betyg00:20 den 10 januari 2008Daniel P
      N Flor de Rafael Gonzalez (Cuba) - Mina egna kommentarer och betyg10:52 den 10 januari 2008Jörgen
           N Om du fick den av MK lär det väl vara en vintagecigarr!? n/t11:01 den 10 januari 2008Pyro
                N Om du fick den av MK lär det väl vara en vintagecigarr!? n/t15:36 den 10 januari 2008TJ
                     N Om du fick den av MK lär det väl vara en vintagecigarr!? n/t16:04 den 10 januari 2008Ouch
                          N MK/Ouch22:43 den 10 januari 2008Daniel P
                               N MK/Ouch14:27 den 14 januari 2008Magnus (Gävle)
                                    N Hårt drag22:31 den 14 januari 2008Daniel P
                                         N Hårt drag10:59 den 15 januari 2008Magnus (Gävle)