Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Don Tomás (Honduras) Cameroon Collection
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2008-01-13 00:24:05

Don Tomás (Honduras) Cameroon Collection Perfecto #1

Facon: Perfecto #1 (Cameroon), 4x48. 
Bild: us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/atlanticcigar_1983_3610397
Paket: 
Pris: $51.57 för en låda om 25 st på Atlantic. 
Röktid: 40-60 minuter. 
Täckblad: Cameroon 
Omblad: Dominican 
Tillverkare: Honduras Centro American Cigars, S.A., Danli, Honduras.
Inlaga: Dominican, Brazilian, Mexican 
Lagring: 2 års lagring. Cigarren är en gåva från Jonas. Tack Jonas!!!

Kommentar: Spännande med en perfecto, inte var dag trots allt. 
Först händer så klart inte mycket alls, cigarren håller på att tända sig själv så att säga. Så snart spetsen fått fyr ordentligt och den "öppnar" upp sig så kommer tydlig smak av cameroon-täckbladet, mycket mumsigt. Brandegenskaperna är bra; brinner fint och lämnar en jämn grå aska utan mönster. 
Smakerna då: Smörkola, nougat, ... men så blev cigarren hårddragen - så jag snoppade ett par mm till (var nog lite snål snoppning första gången). Sådärja.. Nu blev draget bättre och nu gör sig lite vitpeppar och ljung märkbara. Aningen åt det hårddragna hållet högst troligt pga faconen som är lite komplicerad att få till kan tänkas. Misstanken bekräftas av att askan blev lite spretig mot slutet, vilket jag tolkar som att den var lite hårt rullad där. Snygg cigarr, men det kom i detta fallet med ett pris... Cigarren har medium kropp och styrka. 

Betyg: Plus för komplexitet och brandegenskaper, litet minus för det aningen hårda draget. Jag ger denna cigarr en mycket svag fyra av fem möjliga. 


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Don Tomás (Honduras) Cameroon Collection00:24 den 13 januari 2008Daniel P
      N Mina egna kommentarer och betyg alltså. n/t00:24 den 13 januari 2008Daniel P