Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Drew Estate La Vieja Habana (Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2008-01-13 17:30:34

Fick en Drew Estate La Vieja Habana av någon ca 2005?, kanske på The Skåne Garden Herf #1 (TSGH#1) eller herfen hos Eric W i Staffanstorp eller nåt. 
Facon: Okänd för mig, men den är väldigt kort och ca 50-52 i gauge uppskattningsvis. En titt på deras hemsida ger att det skulle kunna vara en Rotchild Luxo (5.00x54), men jag är inte säker. Finns med olika täckblad vad jag förstått, min gördel med röd bakgrund, men på cigar.com t.ex. är de med blå bakgrund. Vad skiljer??? 
Bild: (blå gördel, min var med röd...) www.cigar.com/cigars/images.asp?brandid=272&order=2&type=brand&size=large
Pris: $38.40 för en box med 20 på www.seriouscigar.com
Röktid: 50-70 minuter. 

Kommentarer: Direkt vid förta puffen kommer smakerna springande som de väntat på en kär vän: russin, gräddighet, ljung, brödighet och kaffe. Imponerande! Efter ett tag kommer även kakao och lite mandel smygandes . Draget är perfekt och röken ganska tjock ( Behövdes inga dubbelpuffningar här ). Täckbladet är mörkt brunt och utan skavanker eller vener som stör. Lite oljigt tydligen, lite fyrverkeri när man tänder
Cigarren har medel till full kropp och styrka. Kanske full styrka när den är färsk, min var minst ett par-tre år gammal - vilket jag tycker är ganska vällagrad ( jag menar ur _mitt_ perspektiv, inte vintage-herrarnas perspektiv ). Den tjänar säkerligen på att lagras ännu längre. Gördeln var lätt att ta bort mot slutet, tack och lov eftersom man ogärna ville lägga ifrån mig den här godsaken. Som Frank Sinatra sjunger för tillfället (passande nog): All The Way... (från skivan 'Sings the Songs of Van Heusen & Cahn', www.amazon.com/Sings-Songs-Van-Heusen-Cahn/dp/B000008UA1 ). Askan är jämn grå utvändigt och lite svartmellerad inuti. Mot slutet av cigarren är det mer kaffe- och russin-prägel på smakerna. 

Betyg: Plus för komplexitet, konstruktion och drag. Inga minus. Jag ger denna cigarr en femma av fem möjliga. Bonuspoäng utanför betyget för en snygg gördel. 

---[ Övrig info ]--------------------------------
Drew Estate hemsida: 
www.drewestate.com/index.cfm?page=lvh

seriouscigars.com (blå gördel): 
"
Wrapper: Corojo
Binder: Nicaraguan
Filler: Nicaraguan
"

cigar.com: 
"
La Vieja Habana was Drew Estate’s first brand, originally made by Antonio Almanzar in New York City on 6th Avenue and 30th Street from 1994 until 1996. 1996 was the height of the cigar boom and farmers throughout Central America suddenly became stressed out businessman, leaving roller Antonio, sitting in Manhattan with no tobacco. Ultimately, Drew Estate had no choice other than to let LVH rest.

In 1996 they moved their production of La Vieja Habana to Miami based Nicks Cigar Company. Although pricey, La Vieja Habana received surprisingly high results and acceptance without a dollar in advertising or marketing. By November, 1998, all of the hard work was finally paying off. Then disaster struck, as Hurricane Mitch ravished Nicaragua. For the second time in 4 years, Drew Estate was forced to stop production of La Vieja Habana.

2002 brings Drew Estate to their fourth year of manufacturing cigars in their own factory in Esteli, Nicaragua; their second year of farming; and their third nationwide launch of La Vieja Habana. They had ample time to select and age genuine Corojo wrapper, as well as purchase award-winning tobacco that would eventually turn out to exceed even their expectations. If there has ever been a company that believes in the magic of “Small Batch Production,” this is it.
"


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Drew Estate La Vieja Habana (Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg17:30 den 13 januari 2008Daniel P
      N Drew Estate La Vieja Habana (Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg17:40 den 13 januari 2008Tony
      N Skulle det kunna vara...18:51 den 13 januari 2008COJ
           N Skulle det kunna vara...18:55 den 13 januari 2008Daniel P
                N Skulle det kunna vara...19:04 den 13 januari 2008COJ