Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: CAO maduro (Nicaragua) Churchill - Mina egna kommentarer och betyg
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2008-02-04 22:35:26

Bild: www.jrcigars.com/graphics/cig-vt/CMCH.jpg
Facon: Churchill maduro, 6.88x48. 
Inlaga: Nicaragua och Dominican. 
Omblad: Ecuador. 
Täckblad: Vintage 1999 harvest Connecticut Broadleaf. 
Pris: $100.10 (låda med 20 st) på LL. 
Röktid: 70-95 minuter. 

Kommentar: Först slås jag av ett lätt och fint drag - kanske av den frikostiga snoppningen - men ändå imponerande med tanke på den långa faconen. Smaker av russin, mandel och lite gräddighet. Cigarren brinner förvånansvärt bra och rakt. Tidigare "yngre tester" brann inte lika bra - nu har den tydligen stabiliserat sig på många sätt. Askan är vit och ganska jämn, vacker kontrast mot det mörkbruna madurotäckbladet - vilket är jämnt utan utstickande vener. Utförandet på cigarren är i boxpress och gördeln är röd med texten CAO maduro i guld, precis som man skulle missa att det vore en maduro... . Efterhand kommer lite vitpeppar, ljung, kaffe och lite kakao. 

Betyg; Plus för brandegenskaper, konstruktion och komplexitet. Jag ger denna cigarr en svag fyra av fem möjliga. 

Övrigt: Drygt halvårs egen lagring (65%). Aningen gulnat cellofan. Tjänar helt klart på lagring. 


---[ Övrig info ]------------------

Lynns: 
"
Introduced in 1998 to celebrate the 30th anniversary of CAO. Rare, Vintage 1999 harvest Connecticut Broadleaf is used for the wrapper. The binder is from Ecuador with Nicaraguan and Dominican fillers. Box pressed.
"

Atlanticcigar.com: 
"
The CAO L’Anniversaire Maduro is a classic, dark Connecticut Broadleaf-wrapped maduro cigar that builds to a wonderful climax. This box-pressed smoke begins mild, with tastes of chocolate and coffee that slowly build in depth and power with each puff. As you near the band, it becomes a robust maduro cigar with a heavy aroma and a long, spicy finish. 
"


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N CAO maduro (Nicaragua) Churchill - Mina egna kommentarer och betyg22:35 den 4 februari 2008Daniel P
      N Styrka/kropp22:38 den 4 februari 2008Daniel P
      N 98/99?23:27 den 4 februari 2008Daniel P
      N CAO maduro (Nicaragua) Churchill - Mina egna kommentarer och betyg00:23 den 5 februari 2008Lars
           N CAO maduro (Nicaragua) Churchill - Mina egna kommentarer och betyg17:07 den 6 februari 2008Magnus (Gävle)