Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Gamla torra León Jimenes no 3
Skrivet av: Peter Brink
Tid: 2008-02-24 21:38:23

Jag köpte en låda León Jimenes no 3 hösten 1998 som jag tänkte bjuda på när min bror gifte sig någon månad senare samma år. Nu råkade jag glömma bort ciggarerna och de har legat orörda i sin oöppnade låda (inneslutna i cellofan) i 10 år. Nu har jag en humidor och tänkte försöka återuppväcka garrarna. Jag provade en av dem alldeles nyss. Om två månader tänkte jag testa igen och se om dom blivit bättre och sedan göra om samma test om ett halvår. 

I början var garren väldigt besk och bitter men efter någon cm eller så blev den mjukare. Smaken var dock väldigt kort men ändå rätt mjuk, inte alls direkt dålig men bara kort och något intetsägande. Den brann jämt och fint och askan var fast (trots hård blåst).

Jag har inte rökt cigarrer regelbundet särskilt länge så jag har inte alls mycket att jämföra med men ett reflektion är att den inte var direkt dålig bara kort i smaken. Jag har t.ex. rökt en Montecristo no 4 som kom direkt från cigarrhandlarens humidor och den var bara (tycker jag) snäppet bättre. Den rökte jag inomhus och askan trillade av rätt ner i knät efter bara en cm. En viktig skillnad är dock att jag nu jag en bra tändare. 

Hur man tänder och hur bra man snoppar verkar påverka smakkvaliteten rätt ordentligt. Jag har röker oftast mina cigarrer utomhus och tidigare så har dom oftast snedbrunnit rätt rejält (jag röker - efter att ha provat inomhus - av trivselskäl utomhus på balkongen och där blåser det oftast rätt mycket) när den tändes med tändstickor. Dessutom använder jag nu en roundcutter istället för en giljotin. Roundcuttern verkar ge en jämnare snoppning. De cigarrer som jag rökt som tänts med "torch"-tändare och snoppats med roundcutter har alla brunnit jämt trotts hård blåst. 

Det ska bli intressant att se hur dessa gamla torra garrar utvecklas när de återfuktas. Jag tor iofs inte att de blir lika bra som de en gång var men de kan nog bli så pass bra att man kan ha dom som bjud cigarrer för oinvigda.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Gamla torra León Jimenes no 321:38 den 24 februari 2008Peter Brink
      N Gamla torra León Jimenes no 319:17 den 26 februari 2008Johan