Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Rafael Gonzales (Cuba) Panatela Extra - Mina egna kommentarer och betyg
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2008-02-25 17:33:28

Facon: Panatela Extra (egentligen en panatela). 12,7x1,2 cm (5x30). 
Bild: 
Paket: Låda med 25 st. 
Pris: €2.56 eller €55.65 för en låda på DG. 
Röktid: 40-60 minuter. 

Kommentar: Vid snoppning visade mitt exemplar en grov ven i inlagan som togs bort (tack och lov påverkade det inte drag/konstruktion något nämnvärt. Till smakerna då: Lite nötter, brödighet, mörk choklad och ljungsötma. Efter ett tag kommer även tydlig vanilj och ceder. Brinner mycket rakt och fint och lämnar en utvändigt grå  och invändigt svart aska som hänger kvar mycket bra. Medel kropp och full styrka. 

Betyg: Plus för komplexitet och brandegenskaper. Minus för förhållandet mellan kropp och styrka (trots över ett års lagring). Jag ger denna cigarr en svag fyra av fem möjliga. 

Övrigt: Puffades efter drygt ett års egen lagring. Tack David L för cigarren, fler från samma batch av samma storlek kommer framöver...  

---[ Övrig info ]----------
DG: 
"
Rafael Gonzalez Cigars. The first remarks on this brand date back to 1936 when it was registered under the name La Flor de Marquez. It was object of a relaunch in style in Spain, to become a highly popular brand in the important Spanish market. This is a premium, mid-strength cigar presented in very beautiful and pleasing wrapper colors.
"