Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Är detta ett bra "Startpaket" ?
Skrivet av: ohlinj
Tid: 2008-03-18 21:03:07

Larshak, Har man gjort ett inlägg eller startat en tråd på detta forum är man såld på cigarrer direkt! Efter all respons av alla trevliga människor som finns på cigarrprat och andra cigarrforum så smälter man som smör för den fermenterade tobakens makt om mystik Jag skrev mitt första inlägg strax efter jul  2007, och efter det har cigarrbudgeten ökat markant   

Men men, tillbaka till Topic. 

Andreas. Jag tycker nog att det där är ett helt okej startpaket. 
MEN efter mina erfarenheter av mitt humidorköp så kan jag nog ge tipset att "bygga" ihop ett startpaket själv. Det blir inte jättemycket dyrare och du kommer att kunna välja kvalitén på tillbehören själv. 
Det vanliga humidorköps tipset på forumet är:
"Köp en betydligt större humidor än vad du tror att du behöver" 
Och det stämmer!

När jag köpte min nya humidor (hade bara en liten för 10 cigarrer innan) strax efter nyår hade jag 2 cigarrer. Nu har jag cirka 90cigarrer. Och fler blir det

Jag tycker som vissa andra här att det är jäkligt kul att ha en fin humidor att ta cigarrer från. Därför köpte jag en lite mindre humidor för 75cigarrer att ha som "serveringshumidor" Men om man köper lådor med cigarrer så är det inte så kul att fylla upp en tredjedel av humidoren med likadana cigarrer. Därför kompletterade jag min fina humidor med 2 stycken 15liters plastidorer från hammarplast (det finns större om man vill ha det). Perfekt att ha till långtidsförvaring för cigarrsorterna som man har många av.
Många billiga tillbehör är ofta väldigt dåliga, Köpte 2 stycken snoppare som var billiga, den ena fungerade okej ett tag men blev snabbt slö. Den andra var egentligen aldrig bra alls. 
Köpte sen en Palio snoppare och den har fungerat extremt bra!! Perfekt snoppning var gång Bättre att köpa en fin direkt än att ”jobba sig upp” bland de olika prisklasserna.

Jobbigt att förklara allt i ren text så jag lägger upp min inköpslista och skriver kommentarer om de olika grejerna under så att du får veta varför jag rekommenderar sakerna.

Humidorer:

1st Adorini humidor. www.humidordiscount.se/Humidorer_Adorini/Firenze.html
Adorinis humidorer verkar vara av väldigt bra kvalité till ett helt okej pris. Jag har varit mycket nöjd med min och den har fungerat perfekt hitintills i alla fall (2½månad) Hade gärna köpt en till om det skulle vara så. 

2st Hammarplastidorer. www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22041685
Fungerar mycket bra till långtidsförvaringen som man inte ska titta till så ofta, Håller hyfsat tätt original. Men jag klistrade fast en fönstergummilist på locket för att göra det nästintill helt tätt. Helt okej pris med. 

Fuktsystem:

Beadsfuktare. www.heartfeltindustries.com/proddetail.asp?prod=AH%5F1%5F65
Mycket bra fuktare håller fuktigheten perfekt. Det finns en även kalkylator på denna hemsidan för hur många beads du ska ha i olikastora behållare. Man kan inte ha för lite beads i ett ytrymme heller, men man kan ha för lite. Snåla därför inte.
Lösa Beads. www.heartfeltindustries.com/proddetail.asp?prod=HB%5F1%5F65
Tomma rör. www.heartfeltindustries.com/products.asp?cat=35
Köpte lösa beads och tomma rör istället för att köpa färdigfyllda rör eftersom det blev billigare för min del då. Plus att man kan använda de lösa beadsen till att fylla gamla oasis fuktare och använda dem i andra humidorer mm. 

Hygrometer: www.heartfeltindustries.com/proddetail.asp?prod=DHYG%5FREC
En okej kalibreringsbar digital hygrometer som fungerar fint. Jag lade till Boveda Calibration Kit för att underlätta kalibreringen. Jag tyckte att det var värt de extra kronorna.

Tillbehör:

Palio Snoppare. www.heartfeltindustries.com/products.asp?cat=26
En perfekt snoppare helt enkelt. Fungerar riktigt bra. Tror många här på forumet håller med mig med. Gör inte misstaget som jag gjorde att beställa från Heartfelt och inte passa på att beställa en Palio. Jag var beställde min palio från www.cgarsltd.co.uk/palio-cutter-p-3525.html senare istället. Pga frakten på Heartfelt var för dyr när det bara handlade om en så pass liten grej. Och du ser ju hur mycket jag förlorade på att vara ”dumsnål”

Tändare: www.jrcigars.com/index.cfm?page=accessories_detail&ItemCode=3FIG&type=SMA
jag har en Colibri tändare. Är nöjd med den men det finns billigare som säkert fungerar lika bra som den jag har. Kan säga att jag rekommenderar en Torch (”jet-låga” Tändare, med max 2 lågor. För att kunna ha precision vid tändningen och eventuella eftertändningar. Den jag har har 1 låga på min och det räcker gott och väl.

Det var nog allt. Blev ett väldigt långt inlägg men hoppas du får nytta av det. Återkom gärna med frågor. 

// ohlinj – En annan nybörjare
 




Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Är detta ett bra "Startpaket" ?07:24 den 18 mars 2008Andreas
      N Är detta ett bra "Startpaket" ?10:08 den 18 mars 2008Steffo
           N Är detta ett bra "Startpaket" ?10:24 den 18 mars 2008Larshak
           N Är detta ett bra "Startpaket" ?23:16 den 18 mars 2008djk
      N Är detta ett bra "Startpaket" ?14:52 den 18 mars 2008Cartesius
           N Är detta ett bra "Startpaket" ?15:12 den 18 mars 2008Olle Gbg
      N Är detta ett bra "Startpaket" ?15:31 den 18 mars 2008COJ
           N Är detta ett bra "Startpaket" ?16:49 den 18 mars 2008leffe
                N Är detta ett bra "Startpaket" ?17:58 den 18 mars 2008Andreas
                     N Är detta ett bra "Startpaket" ?18:10 den 18 mars 2008Larshak
                          N Är detta ett bra "Startpaket" ?21:03 den 18 mars 2008ohlinj
                     N Är detta ett bra "Startpaket" ?20:29 den 18 mars 2008CTL
                          N Är detta ett bra "Startpaket" ?21:34 den 18 mars 2008Anders
                               N Är detta ett bra "Startpaket" ?23:53 den 18 mars 2008Daniel P
                                    N Är detta ett bra "Startpaket" ?23:48 den 20 mars 2008Andreas
                                         N Är detta ett bra "Startpaket" ?00:01 den 21 mars 2008Ola
                                              N Är detta ett bra "Startpaket" ?00:30 den 21 mars 2008Andreas
                                                   N Är detta ett bra "Startpaket" ?08:02 den 21 mars 2008Andréas Thn
                                                        N Är detta ett bra "Startpaket" ?11:19 den 21 mars 2008Cartesius
      N Är detta ett bra "Startpaket" ?12:17 den 21 mars 2008Ben
           N Är detta ett bra "Startpaket" ?14:20 den 21 mars 2008Alexandersson
                N Är detta ett bra "Startpaket" ?14:26 den 21 mars 2008leffe
                     N Är detta ett bra "Startpaket" ?22:36 den 21 mars 2008Andreas
                          N Är detta ett bra "Startpaket" ?22:49 den 21 mars 2008ohlinj
                               N Är detta ett bra "Startpaket" ?01:26 den 23 mars 2008Andreas
                                    N Är detta ett bra "Startpaket" ?13:17 den 23 mars 2008Olle Gbg
                                    N Är detta ett bra "Startpaket" ?22:05 den 23 mars 2008Andreas
                                         N Är detta ett bra "Startpaket" ?22:14 den 23 mars 2008RockHolger
                                         N Är detta ett bra "Startpaket" ?12:21 den 24 mars 2008Olle Gbg
                                              N Är detta ett bra "Startpaket" ?15:11 den 24 mars 2008Ola