Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: i did it !!
Skrivet av: ntore
Tid: 2005-04-21 22:44:57

Om jag förstått frågan rätt undrar du om de cigarrer du köpt är färdiga att rökas nu (efter acklimatisering) eller behöver lagras en längre tid. Jag försöker svara efter min begränsade erfarenhet, det finns säkert fler synpunkter.   


Onyx Reserve #4 (mad.) - är en första sorterings cigarr - de släpps normalt inte ut på marknaden innan de är OK. Bör vara i form efter vila efter resan och att fuktigheten stabiliserats till runt 65%. 

Old Fashioned - 550. - är andra sortering, de säljs ofta väldigt unga. Färgen på cellofanen är en ledtråd - har den börjat gulna har cigarrerna lite lagringstid bakom sej, ju gulare ju längre. Är cellofanen helt ofärgad kan de behöva ett år eller så. Rök en, vänta en månad eller två och prova igen. Hade tur och hittade en bunte i maduro med klargul cellofan som var perfekt åldrad, dock lite för mild för min smak.
 
L. Lynn Corojo 99 Sun Grown - Churchill - köpte en bunte förra sommaren - behövde ett halvår för komma till sin rätt. Om de du fått är från samma sändning från fabriken är de nu OK efter lite vila.

Consuegra - #9 (mad.) Också en andrasortering. Se Old Fashioned.
   
Carlos Torano Sig. Coll. - Perfecto - Första sortering. Förmodligen ännu högre kvalitetskrav än Onyx. Säkert utmärkt efter lite vila.


Allmänt om lagring tycker jag mej ha märkt att lagom länge lagrade cigarrer inte blir bittra och otäcka mot slutet ( sista tredjedelen) utan bara starkare (och godare :-*) ) 


-ntore


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N i did it !!20:07 den 21 april 2005rowa
      N i did it !! 22:44 den 21 april 2005ntore
      N i did it !!08:47 den 22 april 2005Linus D
           N i did it !!11:23 den 22 april 2005Stenis
      N i did it !!20:39 den 21 april 2005RobinZ
           N i did it !!22:43 den 21 april 2005Henrik G