Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Lagning av en cigarr
Skrivet av: Peter CCL
Tid: 2005-05-14 20:42:19

Jag hade en cigarr igår som spruckit (pga överfuktning?).

Sprickan var strax efter gördeln och att röka den i det skicket skulle inte smaka pga den tjuvluft som skulle komma in genom sprickan. Vad göra?

Jo jag hade slängt stumpen på en cigarr ute på ängen tidigare på dagen och den hämtade jag. Daggen i gräset hade fuktat upp täckbladet så att det var smidigt och följsamt. Jag pillade av täckbladet och skar ut en remsa på 2*5 cm.

Jag knäckte ett ägg (hönsägg, inte struts eller vaktel) och skilde ut vitan. Remsan beströks med äggvita. Nu "limmade" jag fast remsan runt cigarren översprickan, ganska tajt. Jag lade tillbaka den i humidoren.

Idag hade det torkat och det såg bra ut, bara som en färgskiftning i täckbladet, (och en liten skarv).

Jag rökte den nu i eftermiddags och det funkade utmärkt. Ingen smak av omelett eller så.

Någon som lagat på detta vis tidigare eller har andra tips att dela med sig.

Kan vara en idé att strippa lite täckblad på fimparna för framtida behov och lägga i humidoren?
 


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Lagning av en cigarr20:42 den 14 maj 2005Peter CCL
      N Lagning av en cigarr20:54 den 14 maj 2005TJ
      N Lagning av en cigarr20:56 den 14 maj 2005Zippo
           N Lagning av en cigarr21:10 den 14 maj 2005Peter CCL
                N Lagning av en cigarr13:49 den 15 maj 2005Otto
                     N Lagning av en cigarr16:38 den 15 maj 2005Larshak
                          N Lagning av en cigarr17:49 den 15 maj 2005Pyro
                               N Lagning av en cigarr19:57 den 15 maj 2005Peter CCL
                                    N Lagning av en cigarr22:10 den 17 maj 2005GöranG