Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Folkhälsoinstitutet - vår motståndare ?
Skrivet av: Rabulisten
Tid: 2005-05-28 11:59:40

Statens folkhälsoinstitut är en statlig myndighet som har till uppgift att förbättra folkhälsan. Så står det att läsa i deras beskrivning av verksamheten. Man har ca. 160 anställda. Områdena alkohol och tobak tillhör prioriteringen. Man är den instans i Sverige som förser riksdag o regering med underlag till beslut och är tillsynsmyndighet. 
Att denna myndighet skulle kunna skapa en flexibilitet kring rökförbudet är inte att tänka på. Lagen och dess tillämpning kommer i stort
sätt omöjliggöra alla sorters "frirökning". Möjligtvis uteserveringar med "öppna" byggnationer under sommartid är ännu en frist. Ännu. 
Men jag tror inte FHI kommer att ge sig. Man ger nu alltmer exempel på hur lagen kommer att tillämpas och då använder man ordet; "sk. cigarrklubbar" för att exemplifiera. Dvs. slutna sällskap kan inte abbonera serveringslokal med serveringstillstånd, ens med egen personal etc. etc. Man är nu uppe i högvarv i sin talibanistiska antirökkampanj så att man är fartblind. I torsdags beslutade riksdagen om att cigarettpaketen inte får innehålla mindre än 19st. Och det är nog bara ett i raden av liknande beslut som även kommer drabba  oss cigarrälskare.
Jag vore inte förvånad om FHI chefsideologer, Paul Nordgren m.fl. kommer att lägga förslag om att reglera för sk. herf sammankomster. Jag tror att behoven för oss glädjefyllda njutare att fortsätta träffas under gemensamma gemytliga former kommer att finnas kvar. Då kommer även kreativiteten blomma och föreningar bildas och klubblokaler anskaffas. Där, mina vänner, där kommer FHI att rikta in sig. Vrångheten är total och man har inget motstånd alls. Rökförbud på balkonger...? Vem vet.
Är det inte dags att ge moteld mot fanatismen ?

Rabbe
(aldrig varit cigarettrökare...) 


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Folkhälsoinstitutet - vår motståndare ?11:59 den 28 maj 2005Rabulisten
      N Folkhälsoinstitutet - vår motståndare ?15:51 den 28 maj 2005Kassler
      N Folkhälsoinstitutet - vår motståndare ?16:05 den 28 maj 2005TJ
           N Folkhälsoinstitutet - vår motståndare ?17:08 den 28 maj 2005Robin Z
                N Folkhälsoinstitutet - vår motståndare ?17:48 den 28 maj 2005COJ
                     N Folkhälsoinstitutet - vår motståndare ?18:23 den 28 maj 2005Robin Z
                          N Svartklubb12:53 den 29 maj 2005Peter CCL
                               N Svartklubb15:46 den 30 maj 2005Kenneth G
      N Folkhälsoinstitutet - vår motståndare ?16:35 den 30 maj 2005Lasse
           N Folkhälsoinstitutet - vår motståndare ?18:36 den 30 maj 2005TJ
                N Folkhälsoinstitutet - Och Statistik...21:59 den 30 maj 2005Rebel Rob
                     N Folkhälsoinstitutet - Och Statistik...22:27 den 30 maj 2005TJ
                          N Folkhälsoinstitutet - Och Statistik...22:42 den 30 maj 2005MattiasA
                N Folkhälsoinstitutet - vår motståndare ?19:20 den 30 maj 2005FA