Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Kuba Topp 5
Skrivet av: Arne
Tid: 2005-09-24 01:55:15

Har inte rökt så många olika kubaner, men på min lista är Cohiba Siglo 2 en toppcigarrr, alla jag rökt har varit otroligt välsmakande, och välgjorda (kanske haft tur). 
Som nummer 2 har jag Montechristo #4, jag har rökt ganska många faktiskt. När de är på topp, välrullade med bra drag och bra brandegenskaper, så är de något av det bästa som finns att få tag på. Tyvärr har jag också försökt att desperat suga i mig röken från mer eller mindre helt igentäppta Monte #4 som varit  en plåga att försöka njuta av. Hoppas de blir bättre i framtiden, för när de är bra är de riktigt bra. ( Montefyrorna jag rökt kommer nästan alla från samma ask, två år gamla och lagrade under bra förhållanden).
Cuabas - tja, har fått både bra och dåliga, men har inte rökt så många, och jag har dålig koll på hur bra de blivit lagrade, eftersom jag köpt dem som lösplugg hos iofs seriösa handlare i Sverige. Men jämnheten i kvaliteten på kubanska cigarrer lämnar frågetecken...
Jag har t ex aldrig blivit missnöjd med Padron´s rökverk från Nicaragua någon enda gång hittills, så jag undrar om det kanske kan vara så att Kubas rökverk idag lever mer på sin historiska storhet, än vad de kan prestera i kvalitet och jämnhet idag.
Men som sagt, när kubanska cigarrer är bra, då är de nästan oslagbara..
Större faconer av  kubaner har jag bara begränsad erfarenhet av. Jag har i alla fall haft goda upplevelser av dem, men jag vill inte rangordna dem eftersom jag anser att man i alla fall måste röka ganska många för att det ska bli en rättvis bedömning.
Det blev ingen Kuba topp 5-lista från mig, snarare en reflektion från en vid det här laget (klockan är mycket nu) och lite single maltomtöcknad hjärna men jag har haft en trevlig kväll med en El Rey del Mundo Corona
och några starköl och nu börjar det bli riktigt  slirigt roten, ska nog ta mig en stänkare till på balkongen, kanske någon granne med stödkrage och orange solglasögon ger sig tillkänna. Han kanske tom röker cigarr.
Provar, får se hur det går.
God natt
Arne


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Kuba Topp 522:55 den 23 september 2005Jörgen
      N Kuba Topp 501:55 den 24 september 2005Arne
           N off topic...18:10 den 24 september 2005Axel
      N Kuba Topp 518:12 den 24 september 2005Göran Ljung
           N Kuba Topp 517:40 den 25 september 2005TJ