Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Extrem långtidslagring
Skrivet av: COJ
Tid: 2005-10-04 22:42:16

Detta är en fråga jag funderat på länge, hur förvarar man cigarrer riktigt länge och vilka cigarrer lämpar sig bäst.

Frågetecknen är många och svaren som finns att få är få, svårtydda och ibland motsägelsefulla.
Om någon sitter på hemligheten så släpper de inte ut den, tyvärr.

Men andra frågan är lättare än första, kraftfulla cigarrer klarar "normal" långtidsförvaring bäst så rimligen bör de även klara "extrem" långtidsförvaring bäst.

Så cigarrer som Camacho Corojo, El Rico Habano, Rocky Patel the Edge, Joya de Nicaragua Antano, Bolivar Fuerte, Flor de A.Allones är kandidater men det finns fler.

Bland Cubanerna så finns det nog dem som är bättre skickade att svara än jag(MK t.ex), min uppfattnig är nämligen att ingen av de Cubaner som finns i produktion idag är speciellt starka. Partagas var förr, men de har medvetet tonats ner av Habanos SA. Kanske RyJ eller H.Upmann??

Hur skall man då gå tillväga, det jag hittils hittat dokumenterat, ej hörsägen, är att temperaturen spelar störrer roll än man tror men också luftväxlingen.

De flesta fall av dokumenterat extremt långtids lagrade cigarrer hittar man i England och i nästan samtliga fall har det varit i samband med att man öppnat gamla vinkällare som varit bortglömda av ett eller annat skäl.

Vad ger det då, jo vinkällare är kalla, kallare än vi normalt lagrar cigarrer. Temperaturer på 12-15C är ganska normalt, att lägre temperatur skulle ge längre hållbarhetstid låter ju också förnuftigt.

Dessutom så är det ofta låg eller ingen luftgenomströmning i dem, så förutom temperaturen så kan man nog utan vidare säga att stillastående luft är ett bra utgångsläge.

Dessutom har jag hört av en kille i USA som sysslar med lagring seriöst att det går att fejka låg luftomsättning genom att försluta låderna i ziplock påsar med mycket gott resultat.

Luftfuktigheten då, ja där skiljer sig åsikterna ganska tvärt måste man säga. Men en sak som jag hört från flera källor är att för hög luftfuktighet skadar mer än för låg!!!
Och att cigarrer som kommit upp i 75+ %Rh i princip är förstörda och är bara att röka upp med en gång. De kommer aldrig att hålla för lagring under längre tid, detta strider mot allt annat jag hört och om de som sa det inte vore de, de är så skulle jag avfärda det med en gång.

Men 70%Rh i långtidslagret är något jag skall sluta med, det kommer att bli 65%Rh över hela linjen i fortsättningen, jag kommer också att förse ett antal låder med ziplock påsar som jag sen inte kommer att röra på flera år.

Om jag sen någon gång får ett hus med källare så kommer det inte att stå många burkar med sylt i matkällare, det är en sak som är säker. 
Men det vet inte sambon ännu

Keep Puffing

COJ 


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Min bästa upplevelse på länge...17:42 den 17 maj 2005Pyro
      N Min bästa upplevelse på länge...07:45 den 18 maj 2005MattiasA
           N Nu är den andra förvandlad till aska...13:40 den 4 oktober 2005Pyro
                N Nu är den andra förvandlad till aska...16:13 den 4 oktober 2005Daniel P
                     N Nu är den andra förvandlad till aska...lite förvånad dock?19:49 den 4 oktober 2005GöranG
                          N Extrem långtidslagring21:49 den 4 oktober 2005Pyro
                               N Extrem långtidslagring22:42 den 4 oktober 2005COJ
                                    N Extrem långtidslagring22:54 den 4 oktober 2005Pyro
                                         N Extrem långtidslagring21:08 den 5 oktober 2005GöranG
                               N Extrem långtidslagring07:40 den 5 oktober 2005MattiasA