Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Mögel...
Skrivet av: Stefan
Tid: 2005-11-11 12:51:45

Tack för snabbt svar. 

Fyllde på med PG/vatten som sista test då det ej blev ngn skillnad med bara dest.vatten tidigare. 

Dom gröna fläckarna har uppkommit under den senaste ~10 dagarna. Det går ej att torka bort ngt "mögel" och jag känner ej ngn skillnad på doft. 
Det gröna är i täckbladet ej på. Jag har fått det på 3 olika sorter samtidigt, bla mina Siglo IV och Montecristo 4:or, som var perfekta när jag köpte dom. 

Jag har 3 st olika hygron alla nyligen salttestade/kalibrerade, dom diffar 1-2 % inbördes, och jag har provat alla tre. 
Cigarrerna ligger ganska högt, ja, och dig.hygron ligger på cigarrerna överst i lådan, vilandes på en tunn cederskiva. 

Dom som har fått "mögel" är mina gamla, ej mina nyinfrysta torra. Det är ganska tättpackat i humidoren och dom nya ligger överst för att komma fuktavgivaren närmre.
När jag frös in cigarrerna så fick dom ligga i org.lådan med 2 st zip-lock påsar utanpå, dom fick därefter vila oöppnad 5 dagar i kallförrådet innan jag tog in dom till vila i humidoren.

Hur lång tid tror du att det tar innan torrisarna blir som folk igen .

Måste jag slänga mina gröna pinnar, eller kan jag röka upp dom nu i helgen..

mvh

Stefan


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Mögel...11:47 den 11 november 2005Stefan
      N Mögel...12:07 den 11 november 2005Pyro
           N Mögel...12:51 den 11 november 2005Stefan
                N Mögel...12:58 den 11 november 2005COJ
                     N Mögel...13:20 den 11 november 2005MattiasA
                          N Mögel...13:39 den 11 november 2005COJ
      N Mögel...12:47 den 11 november 2005P(A)CCLHeafmPCCRoPAGBG
      N Rök Och Var Glad!14:52 den 11 november 2005RebelRob