Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Tips på litteratur
Skrivet av: Pyro
Tid: 2006-02-02 21:50:04

Det finns mig veterligen ingen enskild hemsida som på ett oberoende och bra sätt beskriver allt från historik till enskilda cigarrers karaktär för alla olika cigarrfabrikat. Man får helt enkelt läsa lite här och lite där och hela tiden tänka på att cigarrförsäljarna gärna vill få allt att låta bra och att andras cigarromdömen inte behöver stämma överens med ens egen smak. 

Många bra länkar finns i Carlscoronas länksamling men de som jag i första hand skulle rekommendera, utan någon inbördes rangordning, är:

www.mycigarsite.com/subopciones/index/indexeng.html
www.jrcigars.com/index.cfm?page=cigar_university
www.top25cigar.com/reviewdatabase/
www.cigars-review.org/
www.herfersparadise.net/

Men, jag tycker nog att det ändå är något speciellt med att läsa böcker om det som intresserar en! Min fem-i-topp-lista vad det gäller cigarrböcker är:

”An Illustrated Encyclopedia of Post-Revolution Havana Cigars” av Min Ron Nee
(En bibel och ett måste för den som vill veta allt om kubanska cigarrer)

”The Cigar Connoisseur” av Nathaniel Lande och Andrew Lande
(Initierat och mycket trevligt berättat om olika märken och cigarrpersonligheters favoriter)

”The Ultimate Cigar Encyclopedia”
(Mer stil av Coffe Table Book än ovan, dock ambitiöst innehåll och bra bilder på många cigarrer)

”The Story Of The Havana Cigar” av Nancy Stout
(Fantastiska bilder och massor av intressant historisk information. Inga cigarromdömen dock!)

”The Ultimate Cigar Book” av Richard Carleton Hacker
(En högst personlig bok med fantastiskt mycket information. En bok att älska eller hata!)


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Literatur17:43 den 2 februari 2006Rickard Andersson
      N Tips på litteratur21:50 den 2 februari 2006Pyro
           N Tips på litteratur21:09 den 6 februari 2006Arne
                N ISBN23:06 den 6 februari 2006Pyro
                     N ISBN08:17 den 7 februari 2006Arne
           N Tips på litteratur, samt en varning!21:33 den 5 februari 2006Pyro
                N Tips på litteratur, samt en varning!22:58 den 5 februari 2006Rickard Andersson
                N Tips på litteratur, samt en varning!22:32 den 11 februari 2008Stefan_stel
                     N Tips på litteratur, samt en varning!08:56 den 12 februari 2008Peter (Hällingsjö Herfing Militia)
                N Tips på litteratur, samt en varning!22:55 den 13 februari 2008LGO
      N Literatur00:03 den 14 februari 2008Stefan_stel