Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Tag bort länken!
Skrivet av: bidevind
Tid: 2007-06-20 15:51:25

Röförbud på samtliga kaféer och krogar. Hur kan man förså sådant? Det innebär ju 100 procents valmöjlighet för icke-rökare och noll procents valmöjlighet för rökare. PÅ läkemedelsindustrins och många politiska makthavares agenda finns ett totalt rökförbud överallt som yttersta mål. Dessa människor har INGEN SOM HELST TANKE PÅ att hitta en rimlig lösning för såväl icke-rökare som rökare och som kan fungera ganska väl för båda. Om inte rökare vaknar och inser det kommer det bli som nu är föreslaget i Östersund som ett steg på vägen mot kriminalisering av tobaksbruket.

Det finns tillfällen när jag undrar om tobaksrökares omtalade godmodighet i en understundom trångsynt, för att inte säga elak, omgivning är deras välsignelse eller förbannelse. När jag läser den här tråden tror jag absolut det är det sistnämnda.

När den svenska riksdagen på obefintlig vetenskaplig grund (rörande allvarlig hälsorisk för icke-rökande gäster och personal) röstade igenom den nya tobakslagen med rökförbud fanns det diskussionsförslag som gick ut på att låta rökarna ta med sig en bulle och en kopp kaffe in i de rökrum som på nåder krögaren fortfarande får bygga (är detta verkligen en fråga som lämpar sig för ett parlament!?). Då gick en riksdagsledamot upp i talarstolen och sa: ”Nä, så snälla ska vi inte vara!”. Och så blev det.

Så ”snälla” var inte lagstiftarna.

Det kanske beror på att jag varit icke-rökare nästan hela mitt liv och behöver röka fler och större cigarrer. Men mitt blod kokar över när människor försöker mobba varandra med hjälp av valda ombud,  till exempel med yttranden som det ovanstående och en sådan lag. Jag blir arg! HUR I HELVETE  kan man ha förståelse för sådant. Ska man som rökare inte få bestämma själv var man vill äta sin kanelbulle!

Det är helt följdriktigt att det nu kommer förslag i Sverige på att förbjuda rökning utomhus. Den som inte försvarar sin frihet och sina rättigheter förlorar dem. Så har det alltid varit. Återigen. Vad hade ni väntat er egentligen? Det räcker inte med att gnälla. Ställ era politiker mot väggen! Det försöker jag göra. För upp denna fråga på den politiska kartan och tvinga politikerna att visa korten inför nästa val. Som jag skrev för några dagar sedan: Det är något oerhört destruktivt som sker i vår civilisation när Sveriges riksdag med lag FÖRBJUDER egenföretagare att tillgodose de önskemål och behov som en grupp människor (i det här fallet rökarnas) har rörande en laglig produkt i vårt samhälle. Det har inte med övriga gästers eller personalens hälsa att göra! En krögare får inte ens hyra in en rökdykare från brandkåren med andningsmask, lufttuber och allt för att servera dig eller mig en bulle och en kopp kaffe i rökrummet. Det vore ett lagbrott. Det finns bara ett passande uttryck för sådant – det är förföljelse.

För övrigt uppmanar jag ännu en gång ledningen för den här cigarrklubben att per omgående avlägsna länken till tobaksfakta. Ersätt den gärna med det förslag till länk jag gav. Varför ska cigarrökarna själva delta i kampanjer som präglas av osaklighet och, som ett brev på posten, en följande häxjakt utförd av lettlädda personer mot dem själva! Hur sjutton resonerar klubben när den länkar till ”tobaksfakta” som staplar felaktigheter om tobaken ovanpå varandra! VILL dess medlemmar och styrelse börja odla tobaksbladen hemma i garderoben och sitta och puffa på egenhändigt rullade cigarrer i garaget liggandes ner på golvet inne i bilen med stängda fönsterrutor?


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Rökförbud utomhus i Östersund?19:50 den 19 juni 2007CJ Åkerberg
      N Tag bort länken!15:51 den 20 juni 2007bidevind
           N Tag bort länken!20:25 den 22 juni 2007Arne
                N Den som inte gör något får ingenting18:23 den 27 juni 2007bidevind
                     N Den som inte gör något får ingenting21:08 den 27 juni 2007Ola
                          N Den som inte gör något får ingenting22:03 den 27 juni 2007Daniel P
                               N Den som inte gör något får ingenting22:14 den 27 juni 2007Ola
                                    N Den som inte gör något får ingenting22:18 den 27 juni 2007El mobboegilio
                          N Jämförande studier finns!17:38 den 28 juni 2007bidevind
      N Rökförbud utomhus i Östersund?20:28 den 19 juni 2007Steffo
           N Rökförbud utomhus i Östersund?20:50 den 19 juni 2007nisse62
                N Min favorit...21:12 den 19 juni 2007MattiasA
                     N *letar febrilt efter valium* n/t21:32 den 19 juni 2007Harald
                          N Nu blir jag så där förbannad igen...22:16 den 19 juni 2007Ouch
                               N Nu blir jag så där förbannad igen...jag oxå!00:29 den 20 juni 2007Peter (Hällingsjö)