Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Hur smakar cigarrer med bloom?
Skrivet av: LGO
Tid: 2007-09-21 12:41:09

Om man nu antar att det finns smakämnen i bloom-kristallerna, då borde väl sådana cigarrer ändra karaktär. Risken borde ju vara stor att de organiska ämnen som smak består av i större utsträckning än annars ångar bort redan innan glödfronten har nått dem. Alltså, smakämnen ångar säker bort strax före glödfronten även på en normal cigarr men då sitter ju en mindre del på ytan jämfört med om man har bloom (om man nu antar att bloomen består av smakämnen).

Frågan till alla som har haft möjligheten att prova, kanske rent av jämföra cigarrer med och utan bloom blir då: ändrades smaken och i så fall: hur?

Om man kan inducera bloom, som COJs källa nämnde, så blir experimentet självklart att ta några cigarrer med "exceptional wrappers" och chockfrysbehandla ett par och hålla ett par obehandlade och sedan provröka några veckor senare. Fast det är klart, då kan man ju alltid invända att det inte är  s a m m a  typ av bloom...

Andra frågor till de som vet:

-kan bloom försvinna?
-har någon kanske tom råkat inducera bloom som ovan beskrivet?

/LGO


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Cigarrteori: överfuktning och utträngning av oljor23:07 den 20 september 2007Pyro
      N Cigarrteori: överfuktning och utträngning av oljor23:47 den 20 september 2007LGO
           N Cigarrteori: överfuktning och utträngning av oljor23:53 den 20 september 2007Henrik G
                N Cigarrteori: överfuktning och utträngning av oljor00:04 den 21 september 2007LGO
                     N Cigarrteori: överfuktning och utträngning av oljor10:26 den 21 september 2007LGO
                          N Jag tror inte man ska hänga upp sig på...11:46 den 21 september 2007Pyro
                               N Jag tror inte man ska hänga upp sig på...12:22 den 21 september 2007LGO
      N Vet inte om detta är relevant eller inte...11:53 den 21 september 2007COJ
      N Hur smakar cigarrer med bloom?12:41 den 21 september 2007LGO
      N Ju mer jag tänker på det...12:51 den 21 september 2007LGO
      N Ju mer jag tänker på det...12:51 den 21 september 2007LGO