Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: zip-lock som zip-lock, eller?
Skrivet av: bidevind
Tid: 2007-09-22 14:45:16

Detta kanske är en dum fråga, men långtidslagring är nytt för mig. Om jag har förstått Henrik G och andra rätt så är det viktigt att lagra bland annat för att ammoniak (och möjligen annat?) ska lämna cigarren. Min undran gäller om det då inte är bättre att låta cigarrerna sova sin törnrosasömn utan plast.

Om det nu är bra att förvara dem i plast, så finns det bra klämmor som sluter tätt (den typen som används i sjukvården och som nu finns i välsorterade livsmedelsmbutiker). Om sådana används i stället för zip-påsar ökar urvalet, och som någon sa, industrin borde kunna ge upplysningar om plast utan mjukgörare.

För mig som varit med ett tag och - även om somliga kanske har svårt att tro mig - inte blundar för hälsorisker, så har jag utsatts för "plastlarmen" i minst fyra decennier. Till slut tröttnar man ju, men vanan sitter kvar. Jag har ingen aning om vad plasten innehåller eller inte innehåller nu för tiden. Men jag skär av gammal vana alltid bort översta skicktet på osten (stor yta som exponerats för plastförpackningen) och slänger det innan jag äter av osten, till exempel. Och jag förvarar hellre mat i glasburkar än i plastboxar. I konsekvensens namn borde jag ju göra lika dant med cigarrer, inser jag nu.

Nu vet jag inte om den här diskussionen handlar om smaken på cigarrerna eller eventuella hälsokonsekvenser av att röka sådant som har legat i plast. Personligen skulle jag vara mycket mer bekymrad över min hälsa om jag vore amalgambärare och rökte, ganska bekymrad om det är fråga om cigarrer (så bekymrade att jag inte skulle röka alls, trots de speciella terapeuitiska effkter jag anser att jag har av rökningen), mycket bekymrad om det är fråga om cigaretter. Betydande mängder kvicksilverånga avges när den varma röken når plomberna och går rakt upp i hjärnan samt även ner i lungorna om det är fråga om cigaretter. Jag vill understryka att jag inte har några som helst fakta att stödja mig på om det här farligt eller inte. Det är bara ett resonemang "i bondförnuftets tecken" som jag fört med mig själv samt en hel del kunskap om vad kvicksilver kan ställa till med i människokroppen. Några undersökningar i ämnet varm tobaksrök-kvicksilveravgång/tänder-hälsokonsekvenser  lär vi nog aldrig få se med motiveringen att effekten måste vara närmast marginell jämfört med vad tobaken ställer till med. Fan trot!


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N zip-lock som zip-lock, eller?23:14 den 21 september 2007LinusM
      N zip-lock som zip-lock, eller?01:25 den 22 september 2007LGO
           N PVDC eller Saran Resin används aldrig i ren form...06:36 den 22 september 2007Pyro
                N Stämmer nog...09:13 den 22 september 2007LGO
                N Att det duger till mat...09:58 den 22 september 2007COJ
                     N Jag är ganska säker på...10:13 den 22 september 2007Pyro
                          N Ja jävlar..13:56 den 22 september 2007LinusM
      N zip-lock som zip-lock, eller?14:45 den 22 september 2007bidevind
           N zip-lock som zip-lock, eller?16:28 den 22 september 2007Ouch
                N zip-lock som zip-lock, eller?16:55 den 22 september 2007bidevind
           N zip-lock som zip-lock, eller?16:54 den 22 september 2007COJ
                N zip-lock som zip-lock, eller?17:09 den 22 september 2007Magnus (Gävle)
                N zip-lock som zip-lock, eller?17:13 den 22 september 2007bidevind
                     N zip-lock som zip-lock, eller?19:09 den 22 september 2007Pyro
                          N zip-lock som zip-lock, eller?21:06 den 22 september 2007bidevind
                     N zip-lock som zip-lock, eller?21:07 den 22 september 2007COJ
                          N zip-lock som zip-lock, eller?22:07 den 22 september 2007bidevind
                               N zip-lock som zip-lock, eller?17:13 den 23 september 2007Henrik G
                                    N OT: Aldo20:24 den 23 september 2007Pyro
                                         N OT: Aldo20:30 den 23 september 2007Henrik G
                                         N OT: Aldo20:30 den 23 september 2007Henrik G
                                         N OT: Aldos kompis?21:14 den 23 september 2007Magnus (Gävle)