Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Är det fler än jag...
Skrivet av: Harald
Tid: 2005-06-11 01:03:32

Dom kommer normalt genom hemsidor du besöker (utnyttjar dåligt konfigurerade Internet Explorers ofta), ibland via program du installerar (framför allt fildelningsprogram). Man brukar tala om Spyware och Adware på samma gång. Spyware rapporterar ditt surfande, Adware visar reklam. Ofta används det öppet för relativt rena ändamål. På samma sätt som din hyrvideobutik har statistik över ditt hyrande tex, eller för att visa personaliserad reklam på ditt eget språk. Men en hel del är mer ljusskygga.

Det pågår en intensiv debatt om vad som ska klassas som illvilligt och vad som är ren företagsverksamhet, där är de inblandade företagen inte helt överens. Därför släpper vissa skydd igenom saker som andra stoppar.

Spyware och adware är inte riktigt att jämföras med virus som agerar på andra vis. Men de flesta anti-virusföretag börjar inkludera skydd mot sånt här i sina produkter. Framför allt spyware, inte i lika hög utsträckning adware som anses mer rumsrent. Köper du idag ett internet security kit är chansen stor att det ingår, köper du däremot rent anti-virus ingår antagligen inte skydd mot det här.

En bra start för att slippa mycket sån här skit är att byta till webläsaren Firefox.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Är det fler än jag...23:57 den 10 juni 2005Jörgen
      N Är det fler än jag...00:08 den 11 juni 2005Zippo
           N Är det fler än jag...00:13 den 11 juni 2005Jörgen
                N Är det fler än jag...00:19 den 11 juni 2005Zippo
                     N Är det fler än jag...00:25 den 11 juni 2005Jörgen
                          N Är det fler än jag...01:03 den 11 juni 2005Harald
                          N Är det fler än jag...01:13 den 11 juni 2005Zippo
                               N Är det fler än jag...01:34 den 11 juni 2005Jörgen
                                    N Är det fler än jag...01:54 den 11 juni 2005Zippo
                                         N Är det fler än jag...09:56 den 11 juni 2005Robin Z
                                              N Är det fler än jag...12:15 den 11 juni 2005Harald
                                                   N Är det fler än jag...13:52 den 11 juni 2005Peter CCL Hällingsjö
      N Tack för all hjälp!14:35 den 11 juni 2005Jörgen